Allt fler ungdomar dras in i lyxfällan

Antalet unga med skulder hos Kronofogden ökar igen. Och skulderna blir också större.

Saknas det pengar i plånboken så går det ofta att handla på kredit. Men borde man det?

Saknas det pengar i plånboken så går det ofta att handla på kredit. Men borde man det?

Foto: Henrik Montgomery/TT

Ledare2024-07-02 05:00
Detta är en ledare. NT:s ledarsida är moderat.

Unga kvinnor är till stor del drivande i de ungas skuldutveckling. Medianskulden för unga kvinnor i åldrarna 18 till 25 var för tio år sedan 8 300 kronor. Idag har den lite mer än dubblerats och ligger enligt Kronofogden på 16 250 kronor. Det tycks i hög grad röra sig om kreditskulder, och de är enligt Kronofogden kopplade till konsumtion.

Under tio års tid har antalet unga med skulder hos Kronofogden minskat. Det är naturligtvis ingen slump att trenden vänder uppåt igen just i år. Den haltande ekonomin, tillsammans med bland annat inflationen och prishöjningarna har alla bidragit till ökade kostnader som av förklarliga skäl slår hårt mot samhällssegment som redan levt med mindre marginaler.

Samtidigt har det blivit väldigt lätt att handla på kredit. Alla som handlar på internet har sett att det så gott som alltid finns alternativ för att lägga upp betalningsplaner på sex, tolv eller fler månader. Det är väldigt smidigt och enkelt, men det kan snabbt bli dyrare än förväntat. Särskilt för dem som inte har grundläggande ekonomiska kunskaper såsom exempelvis gällande ränta.

I en studie från utbildningsprojektet Ung privatekonomi från 2022 svarade hela 94 procent av 16 000 tillfrågade gymnasieungdomar att de skulle vilja lära sig mer om privatekonomi. Det är ett moment som förvisso redan finns i kursplanen för hem- och konsumentkunskap, men granskningar från Skolverket har tidigare gjort gällande att det kan finnas brister på området. I det verkar åtminstone de tillfrågade gymnasieungdomarna instämma.

En stor del av problemet är hetsen som många ungdomar utsätts för på sociala medier, där reklam och betalda samarbeten med influencers haglar tätt. Det är en hets som också rör sig nedåt i åldrarna till den grad att man exempelvis pratar om "Sephora kids", där man syftar på barn som köper dyra hudvårdsprodukter efter att ha uppmuntrats på bland annat TikTok. Trots att barn inte behöver hudvård, och att det till och med kan vara skadligt för barn att använda hudvård ämnad för vuxna.

Det är oroande att fler ungdomar får skulder hos Kronofogden, och särskilt i en så avgörande del av livet. Det blir lätt en ond cirkel som i slutändan kan betyda att personen hamnar i ekonomiskt utanförskap. För att vända utvecklingen behöver ungdomar uppmuntras till att spara och framförallt lära sig om grundläggande ekonomi. Att leva på pengar som man inte har blir sällan bra i slutändan.