Videon är inte längre tillgänglig
Videon är inte längre tillgänglig
– I pjäsen vilar ett djupt drama som komedin kan studsa mot, säger regissören Pelle Öhlund.
Tillsammans med Nina Jemth har han gjort en nybearbetning av den komedi som anses vara Shakespeares allra kvickaste. De båda har länge och framgångsrikt drivit Varietéteatern Berbès i Malmö. Men i Norrköping är de mest kända för den hyllade familjeföreställningen "Wendy och Peter Pan" på Östgötateatern. Tidigare har duon framför allt arbetat med tragedierna i Shakespeares dramatik. "Mycket väsen för ingenting" är faktiskt den första Shakespearekomedi som de har arbetat tillsammans med.
– Intriger där en oskyldig flicka blir anklagad för att vara otrogen, eller ett ungt par måste stå emot en oförstående omgivning var väldigt populärt på Shakespeares tid. Det använde han sig av, men gjorde innovationer och lade in en subintrig med ett annat par som bildar en kontrast till den traditionella berättelsen, berättar Nina Jemth.
"Mycket väsen för ingenting" är en rapp komedi om kärlekens alla tänkbara nyanser. Historien utspelar sig på ett gods på den sicilianska landsbygden och kretsar kring två par. Det första är Hero (Caroline Harrysson) och Claudio (David Nordström), som får en vinglig färd mot altaret. Sedan har vi den själständiga Beatrice (Ann-Sofie Andersson Kern) och inbitne ungkarlen Benedikt (Peter Jansson).
– Ingen av dem tror egentligen på äktenskap och de har ett verbalt skyttegravskrig sinsemellan, berättar Pelle Öhlund.
Men allra mest beskriver Pelle Öhlund föreställningen som ett maskspel.
– Rollerna i pjäsen far med osanning. De hittar på charader och iscensätter groteska practical jokes. Alla lögner i stort och smått får förödande konsekvenser rör karaktärerna i pjäsen. I strukturen de befinner sig i bär de alla en mask, och visar inte vilka de på djupet är. Det yttrar sig också i kvickheten, man flyter ovanpå, säger Pelle Öhlund.
Som regissör har han arbetat utifrån pjäsens mer allvarsamma klangbotten.
– Det finns en väldigt patriarkal och förtryckande struktur i pjäsen, där männen har sin hederskodex. Det gör mig glad. Då kan man arbeta vidare med en konflikt och grotta ner sig i den. Humor fungerar bäst när det finns ett starkt drama i botten, säger Pelle Öhlund.
Mitt under arbetet med föreställningen kom beskedet om att Richard Carlsohn inte längre kunde medverka på grund av sjukdom. Teatern fick ta beslutet att istället plocka in en ersättare – Per Lasson – i rollen som Don Pedro. Föreställningens premiär blev uppskjuten en vecka och premiären får nu konkurrera med allt annat som händer under Kulturnatten. Men ensemblen ligger bra till i repetitionerna – trots att planeringen omkullkastades.
– Det var väldigt oturligt, men Per är en klippa. Han bara kliver in och sätter saker direkt. Vi ligger jättebra till tidsmässigt, säger Pelle Öhlund.
Däremot fick demondramatikerna från Malmö skippa att ta in provpublik i ett tidigt skede som de brukar.
– Vi behövde få in Per i rollen. Det kändes lite väl tufft om han skulle få provpublik på sin första dag på jobbet, säger Pelle.
– Men det ska bli väldigt roligt att möta publiken nu, säger Nina Jemth.
"Wendy och Peter Pan" var en smart och fantasifull historia, full av påhitt. Blir det några överraskningar här?– Ja, en stor. Vi kan inte berätta vad, men jag har aldrig sett något liknande på en svensk scen! Inte på någon scen i Europa heller, säger Nina Jemth hemlighetsfullt.