Solen skiner på Kvarnberget. Det är sommarkväll och Arkösundsfolket fyller Kvarnbergets topp. Arkösunds friluftsteater har premiär.
”Em@il & kärlek” roar med försäkringsbolags märkliga telefonköer, pigga brevbärarvikariers paketförsändelser och inte minst Holgers försvunna hängslen som gör att han avslöjas med byxorna nere gång efter annan.
Holger, det är Kvarngårdsbonden som renoverat hönshuset för att byta hönsen mot turister. Ungkarl som han är har han alltiallot Britten till hjälp med såväl kor som hushåll. Och snart kommer grannen Nils sättandes, sittandes och liggandes i Holgers finsoffa.
”Em@il & kärlek” skrevs redan 1999, för så länge sedan att viss humor överskridit bäst-före-datum. Två sunkigt gubbsjuka ungkarlar i en tid som karaktäriseras av email, mobilsamtal, datavirus och fågelvirus.
Till detta en hederligt gammaldags förväxling där försäkringsbolagets utsända läckerbit (med nätverk och karatekompetens) tas för den vilsekomna turisten. Som i sin tur dyker upp först i andra akten. Men då skjuter hon in som en riktig värmländsk solstråle. Andra åker på en rättmätig propp.
Vid premiären glänste främst Farida Fahmy och Lars Lundin i sina roller som den ovärderliga men osedda Britten respektive nyfikna näsan-i-blötläggaren grannen Nils, som spänner med egna hängslen.
Att dela upp det korta spelet i två akter säljer säkert mer korv och lotter men resulterar i en seg första akt och ruschig andra akt.
”Småroligt”, som en publikröst sade efteråt. Både jag och den erfarna Arkösundspubliken vet att de kan bättre.