En förstklassig final på Augustifesten

Augustifestens final är traditionsenligt en picknickkonsert med Norrköpings Symfoniorkester i Vasaparken. Det är välbesökt och uppskattat. Många ser det som en fin förmån att njuta av förstklassiga musiker alldeles gratis. Det är ett utmärkt tillfälle för SON att genom ett lättsmält musikval förnya och föryngra sin publik, ett måste i dagens konkurrens om kulturkonsumenterna.

Från Ted Gärdestad till Fantomen på Operan med skönsjungande Emmi Christensson i Vasaparken.

Från Ted Gärdestad till Fantomen på Operan med skönsjungande Emmi Christensson i Vasaparken.

Foto: Catrin Villaume Fägerstrand

Konsert2022-08-21 21:03
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Konsert

Musik i det gröna
Norrköpings Symfoniorkester
Dririgent: Alexander Hanson
Solister: Pelin Lius och Thomas Bodin (oboe)
Sångsolister: Emmi Christensson och Peter Johansson
21/8 


Dvoráks pampiga ”Festmarsch” blir till en högtidlig inbjudan och vad är väl en picknickkonsert utan Peterson-Bergers ”Intåg i sommarhagen”?  Frösöns sommarhagar besjungs och det doftar nationalromantik, förlåt jämtländsk stolthet. 

Ted Gärdestads ”Come give me love” med Peter Johansson och Emmi Christensson framförs innerligt med gott stuns i rytm och pipa innan vi bjuds på Tomasi Albinoni med oboeisterna Pelin Lius och Thomas Bodin. Vilken förmån att få lyssna till ett par i oboe som omväxling.

Därpå två satser ur Emmy Lindströms ”The Lost Clown” som är en modern spegling av Arnold Schönbergs melodramcykel ”Pierrot Lunaire” från 1912. Det känslosamma stycket artikulerar tolkningar om den stackars månsjuka Pierrots själsliga tillstånd. Mastodontverket är en praktuppgift i sig, här framfört genom blott tre satser men icke desto mindre med lyrisk spänst och brett generöst tilltal. Låt oss hoppas på att få höra det i sin helhet framöver. 

Mest älskade filmmusiken alla kategorier är nog Nino Rotas ”Love Theme” ur Gudfadern. Orkestern förmår investera hela det syditalienska temperament som krävs i den här ljuva bröllopsvalsens annalkande ängslan och sorg för att slutligen basunera ut ett olycksbådande larm. Jag är på Sicilien, i armarna på min älskade och med tårarna i halsen fastän jag sitter här bland brassestolar och revbensspjäll. 

Stravinskijs ”Eldfågeln” är ett bra lockbete för framtida abonnenter och därpå över i ett av svenska musikalhistoriens älsklingsstycken. Johansson är numera rutinerad, men det krävs ändå mod att riva av”Anthem” ur Chess. Stycket ska spränga sig ur alla gränser och kräver en fullmogen mansröst. Johansson gör den strålande, något sprödare än sina föregångare och därmed på sitt sätt. 

Avslutningsvis Fantomen på operan; ”Think of me” och ”All I ask of you” med Emmi Christensson och Peter Johansson. Duetten artikuleras runt och behagligt med kött och blod i varje ansats.