Tilda Swinton, Dakota Johnson, Ralph Fiennes och Matthias Schoenaerts bildar en proffsig och karismatisk kvartett i "A bigger splash".

Filmrecension2016-05-06 06:00

Drama

Regi: Luca Guadagnino

I rollerna: Tilda Swinton, Ralph Fiennes, Dakota Johnson

Åldersgräns: 11 år

Marianne Lane (Tilda Swinton) är en kvinnlig motsvarighet till David Bowie. Efter ett långt och slitsamt rock'n'roll-liv har hon efter en stämbandsoperation dragit sig undan till den italienska ön Pantelleria med sin yngre pojkvän Paul (Matthias Schoenaerts). Konvalescensen tillbringas som i ett paradisiskt tillstånd. Men så ringer, helt apart, en mobiltelefon och Harry (Ralph Fiennes), Mariannes gamla ex och rockproducent dyker upp och bryter friden. Med sig har han sin unga dotter Penelope (Dakota Johnson) som inte heller bidrar till någon harmoni.

Som en objuden fluga på väggen får man sedan följa detta gäng av djupt narcissistiska personer, som försöker umgås runt en pool utan att någon känner sig riktigt bekväm. I korta tillbakablickar utvecklas deras inbördes relationer.

"A bigger splash" är en upphettad nyversion av Alain Delon-filmen "La piscine" (1969), förflyttad från den franska Rivieran till ett Italien vars öliv numera präglas av flyktingkrisen.

Ralph Fiennes är turligt nog i högform, han stjäl scen efter scen i rollen som den livsglade men ändå så sorgsne Harry. Tilda Swinton visar att hon inte ens behöver ha repliker för att ändå dominera en filmduk och Dakota Johnson visar en glöd som man undrar var hon gjorde av i "Fifty shades of Grey". Hade det inte varit för de fyra enormt karismatiska huvudrollsinnehavarna hade man, trots ett lyckat inledande stämningsbygge, ändå ganska snabbt förlorat intresset för det här utdragna kammarspelet. Men till slut framstår den "sexuella stämningen" som ganska forcerad, handlingen tar märkliga vägar, upplösningen består av idel frågetecken och det är svårt att förstå varför de objudna gästerna inte bara uppmanas att åka hem. (TT)