"Pan" fängslar med utsatthet och rå skärpa

Nils Olof Hedenskogs subjekt blir objekt, de är inte agenter för sitt eget händelseförlopp. Handlingsförlamade, men grandiosa karaktärer befolkar hans konstverk.

 ”Pan Triptyk” fängslar med sin utsatthet och råa skärpa.

”Pan Triptyk” fängslar med sin utsatthet och råa skärpa.

Foto: Catrin Villaume Fägerstrand

Recension2019-10-14 11:30
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Konst

Nils Olof Hedenskog: "Pan" 

Måleri

NP33/Galleri Sander, Norrköping. Visas till 23/11. 


Omedelbart dras min blick till triptyken ”Pan” som fängslar med sin utsatthet och råa skärpa. En naken manskropp fördelad över tre motiv med en överbyggnad av knappnålar i petit point-teknik och intrikat målade rutmönster som tynger likt en våt filt över huvud och axlar. De för tankarna till ”detet”, ”jaget” och ”överjaget” – de freudianska modeller som representerar vår evolutionära drift/begär, detets krav på omedelbar driftstillfredsställelse och överjagets sociala normer som är vårt samvete och förväntningar på oss. Som i hommage till grekiske regissören Theo Angelopoulos episka filmer där en karaktär forslas fastsurrad på en pråm över Styx till Hades. 

Eller som ”Teatersällskapet”; hänvisade till flottar för att på egen hand staka sig fram mot okänt mål. Stumma och handlingsförlamade, men samtidigt grandiosa och ibland isärplockade som om konstnären ville undersöka varje enskild del för att förstå deras storhet. Här är motivet direkt hämtat från Angelopoulos ”Odysseus blick” där en pråm fraktar en jättelik Leninstaty uppför floden Donau. Verket har den utdragna scenens magnifika proportioner med sina långsamma, kameratagningar.  

I ”Open end” sugs jag in i kvinnornas placering bakom persiennliknande skivor. Här vilar något hemlighetsfullt, som över ett förborgat rum. Vad sker därinne? Jag anar dessa kvinnors plats bakom vita, tvingande jalusier. 

Karta: NP33 & Galleri Sander