Lågmälda och försynta östgötar

Idén att visa verk av östgötska konstnärer som varit med på Liljevalchs är sällsynt enkel och fyndig.

”Take a seat”. Agneta Östlunds akrylmålning påminner både om Japan och Edward Hopper.

”Take a seat”. Agneta Östlunds akrylmålning påminner både om Japan och Edward Hopper.

Foto: Christer Fällman

Recension2022-05-18 09:51
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Konst

Östgötar på Liljevalchs

Galleri Vreta kloster

Utställningen pågår till 12 juni

Liljevachls vårsalonger på Djurgården är populära arrangemang, öppna för alla, professionella och amatörer. En jury gör urvalen av det som ska visas.

Samtliga östgötar som deltog 2021 är nu representerade på Galleri Vreta kloster. Det är inte alltid samma konstverk, eftersom en del kan vara sålda. Nu kan vi se bilder och föremål av nio konstnärer i galleriet.

Helhetsintrycket är att det ofta är stillsamma och lågmält försynta aktstycken, en del poetiska. Dit hör Christine Anderssons (Linköping) herbarium av fyrklöver och färgpenna. Leila Lagrén (Söderköping) har iscensatt en öppet luftig akvarell föreställande räv på tranjakt.

undefined
Ola Niklassons porslinsfiguriner har den sinnrika titeln ”Vänner med snille och smak”, vilket ger kitschen återupprättelse.

Embla Niklassons (Söderköping) ansiktsstudier har varierande kvalitet, men den sista är bra. Ola Niklasson (Söderköping) har hittat ett användbart koncept genom att pimpa upp återbruk från loppmarknader. Omsorgsfullt och inte utan humor skapar han nya kombinationer, som manar till eftertanke.

undefined
”Nykroppa” av Randi Leirnes som ofta har ett eget perspektiv utanför allfartsvägarna.

Randi Leirnes (Linköping) är något av en veteran på Liljevalchs. Nu visar hon två målningar och en blyerts, igenkännbar med sitt intresse för avsigkomna byggnationer. Lite skissartade är de, men man delar gärna hennes blick för ett annorlunda perspektiv utanför stora landsvägen.

Riktigt genomarbetad är Agneta Östlunds (Norrköping) fyra målningar med motiv från Tokyo. Stilen liknar Edward Hoppers bildkonst, fast utan hans magiska förtätning. Det minimalistiska språket passar bra in på den japanska reduktionismen i formen.

undefined
”Take a seat”. Agneta Östlunds akrylmålning påminner både om Japan och Edward Hopper.

Minimalistisk är också Lotta Ekfeldts (Norrköping) fyra små objektverk. Vitmenat och svartnande behåller de sina hemligheter. Konsekvent och originellt genomfört.

Peter Adbåges (Mjölby) frigjorda bildkonst har en alldeles egen charm med underskruv och humor. Skata, träd och får som vi aldrig sett förut. Landskap och fåglar brukar vara Morgan Johanssons (Väderstad) motivkrets, men han är också stilsäker när han fokuserar på huskroppar och människor i sina akvareller. 

Sammanlagt kan vi se 24 verk som inte larmar och gör sig till. Det är eftertänksamt undersökande och stillsamt till form och uttryck. En skön kontrast till samtidens buller. Alla verk är traditionella och hantverkmässigt utförda. Det hedrar juryn på Liljevalchs att de upptäcker vår östgötska representation långt ifrån skandaler och höga röstlägen.