Lustfylld känsla inför valvbågarnas skönhet

Jakob Anckarsvärd hämtar sina motiv från nyheternas bildjournalistik och sociala mediers bildflöde.

”Det som står kvar”, olja på pannå av Jakob Anckarsvärd.

”Det som står kvar”, olja på pannå av Jakob Anckarsvärd.

Foto: Foto. Catrin Villaume Fägerstrand

Recension2019-09-30 11:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Konst

Ruiner i ruiner – och andra landskap
Jakob Anckarsvärd, måleri
Konstforum, Norrköping. Visas till 13/10.

Under det stora flyktingmottagandet från Syrien bestämde sig konstnären för att med pensel och duk följa en unik period av öppenhet och utsträckta händer som övergick i stängda gränser och råare debattklimat. Att teckna sin samtid är knappast nytt men resulterar oftare i dokumentära uttryck med eller utan politisk agitation. Anckarsvärd befinner sig långt från sådana plakatpolitiska uttrycksformer. Det betyder inte att hans måleri saknar civilisationskritisk udd. Han väljer en annan väg, fylld av parafraser till konsthistorien.

Med ”Ruiner i ruiner och andra landskap” hämtar han sin motivkrets från Syrien under krigsåren 2011–2019. Tillvägagångssättet är återigen pressbilder och drönarbilder för militära ändamål. Här lyfter han in förstörelsen av ovärderliga historiska byggnader och ställer sargad arkitektur mot konsthistoriens klassiska ruiner och pastorala landskap. 

Inspirerad av naturromantikerna odlar Anckarsvärd därpå en egen expressiv och djärvt koloristisk stil med breda penseldrag, tydlig svärta, gräll purpur och knalligt gult. 

Här sker något genom den dubbla rörelse som konstnären erbjuder betraktaren i sitt motivval. Syriens ruiner är resultatet av krigshärjningar och religiös kulturvandalism. Sådant är inte svårt att bli indignerad över. Så sker ett perspektivskifte som i viss mån återknyter till romantikens ruinvurm och medger en annan, mer lättfärdig och lustfylld känsla inför templens och valvbågarnas odödliga skönhet. Civilisationerna må skifta, landskap och arkitektur består. 

Karta: Norrköpings Konstforum