Klassisk bebop med Sandströms sextett

UtsĂ„lt och fullsatt lĂ„ngt före start nĂ€r Crescendo vĂ€lkomnade trotjĂ€naren och tenorsaxofonisten Nisse Sandströms ”klassiska bebop”.

Nisse Sandström och tvÄ andra blÄsare ur sextetten.

Nisse Sandström och tvÄ andra blÄsare ur sextetten.

Foto: Gunnar Ekermo

Recension2019-11-14 10:10
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Konsert

Nisse Sandströms sextett

Betyg: 4

Crescendo i Norrköping 13/11

Som Linköpingsbo kan man bli lite lĂ€tt avundsjuk – inte missunnsam! – pĂ„ Norrköpings 60-Ă„rsjubilerande jazzklubb Crescendo och deras lokal, med en trogen publik och en överlevande verksamhet. Deras arbete bĂ€r frukt.

Att veteranen Sandström fick inleda jubileumsfirandet pÄ sin hemmaplan kÀnns motiverat, han spelade hÀr första gÄngen redan 1961 och har Äterkommit vid massor av tillfÀllen. Respekt!

”Klubbens mesta och bĂ€sta artist” presenterades han som. Hans alltmer uttunnade jazzgeneration Ă€r vĂ€rdefull att ta del av: vilka traditionsbĂ€rare och inblĂ„sare av liv i denna tradition! Sandströms spel pĂ„ sin tenorsax har inte tunnats ut, inte heller parhĂ€sten Erik DahlbĂ€cks vid trummorna.

Publiken var över lag i samma generation och förtrogen med stora delar av repertoaren, till exempel ”Jubilation” som Sandström fyndigt valt att börja med.

Den sofistikerade ”Whisper not” och flera andra karakteristiska nummer var skrivna av Benny Golson. Tadd Dameron och Bud Powell fanns ocksĂ„ representerade, liksom en rolig calypso av Sandström sjĂ€lv.

Goda solistinsatser: trumpetaren Joel Persson Haag och pianisten Martin Perk lĂ€t kanske lite ”modernare” Ă€n övriga. Sandström kallade Perk en av Sveriges bĂ€sta pianister, och han spelade övertygande – och raska - solon. Hans ackompanjemang hade jag gĂ€rna hört lite starkare och tydligare.

Extra minnesvĂ€rd blev tolkningen av Horace Silvers fina ballad ”Peace”.

Karta: Musikföreningen Crescendo