Är radikalismen roten till all ondska?

I antologin “Radikalism” synar forskare vid Linköpings universitet ett mĂ„ngtydigt och svĂ„rfĂ„ngat mĂ€nskligt fenomen. GenomgĂ„ende finner vi ett förhĂ„llningssĂ€tt som Ă€r mer eller mindre skadligt vĂ€rldsfrĂ„nvĂ€nt.

Anarkisten Émile Henry grips efter det blodiga attentatet pĂ„ CafĂ© Terminus 1894. Illustration av Osvaldo Tofani frĂ„n samma Ă„r.

Anarkisten Émile Henry grips efter det blodiga attentatet pĂ„ CafĂ© Terminus 1894. Illustration av Osvaldo Tofani frĂ„n samma Ă„r.

Foto: BibliothĂšque nationale de France

Recension2022-04-30 07:15
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Böcker

“Radikalism”

Red. Kjell O. Lejon

Carlsson Förlag 

Ordet “radikal” kommer frĂ„n latinets “radix”, det vill sĂ€ga “rot”. Att vara ”radikal” Ă€r sĂ„ledes att gĂ„ till roten med nĂ„got och radikalism handlar om att göra upp med samtiden och â€œĂ„terstĂ€lla” det gamla eller “skapa” nĂ„got nytt. SĂ„dana projekt kan ta sig bĂ„de kreativa och destruktiva uttryck. 

undefined
NÀra 3 000 mÀnniskor miste livet i al-Qaidas terrorattentat mot World Trade Center i New York 2001.

Det Ă€r inte ovanligt att de leder till vĂ„ldshandlingar, i modern tid har vi exempelvis blivit varse den militanta islamistiska organisationen al-Qaidas terrorattentat mot World Trade Center den 11 september 2001 eller högerextremisten Anders Behring Breiviks blodiga dĂ„d i Oslo och pĂ„ UtĂžya knappt tio Ă„r senare. 

undefined
Åtta personer dödades och över 200 skadades i Anders Behring Breiviks bombattentat i Oslo 2011.

Kyrkohistorikern Kjell O. Lejon och Ă„tta forskarkollegor vid Linköpings universitet har skrivit en rad essĂ€er samlade i antologin “Radikalism” som ger konsthistoriska, religionsvetenskapliga och filosofiska perspektiv pĂ„ fenomenet. 

undefined
Kjell O. Lejon Àr redaktör för den nya antologin "Radikalism".

Den moderna radikalismens historiska rötter tecknar konstvetaren Niclas FranzĂ©n i “Egendom Ă€r stöld”. Han spĂ„rar den tillbaka till 1800-talets anarkistiska rörelse som var stark Ryssland, men framför allt i Paris dĂ€r anhĂ€ngarna förde den franska revolutionens radikala arv vidare. EssĂ€ns titel var ocksĂ„ anarkisten Jean-Pierre Proudhons slagord. Han var övertygad om mĂ€nniskans inneboende naturliga godhet, det var i det borgerliga kapitalistiska samhĂ€llet som hon korrumperades. Fria och goda gemenskaper skulle uppstĂ„ om det privata Ă€gandet och den statliga överheten upphörde. 

undefined
Den franske anarkisten Jean-Pierre Proudhon tillsammans med sina barn. MÄlning av Gustave Courbet frÄn 1865.

Proudhons idĂ©er var en reaktion pĂ„ en ohĂ„llbar samhĂ€llsutveckling. Under 1800-talet steg de franska arbetarnas löner endast marginellt medan fabrikörernas profit sköt i höjden. Arbetslöshet, sjukdomar och barnadödlighet plĂ„gade de mĂ„nga fattiga. Den nya överklassen var vĂ€l medveten om sprĂ€ngkraften i de stegrande klyftorna. Paris gamla trĂ„nga kvarter, som var lĂ€tta att barrikadera, jĂ€mnades med marken och ersattes under arkitekten Georges-EugĂšne Haussmanns befĂ€l med breda boulevarder som var mycket lĂ€ttare för militĂ€r att slĂ„ ner upplopp och bekĂ€mpa stadsgerillor pĂ„. 

undefined
Georges-EugĂšne_Haussmann.
undefined
Barrikader pÄ Paris gator. Mellan Ären 1830 till 1848 drabbades staden av sju vÀpnade uppror. MÄlningen Àr av Horace Vernet frÄn 1849.
undefined
Paris gamla bebyggelse bestod av trÄnga kvarter som var lÀtta för upprorsmakare att barrikadera sig i.
undefined
Paris arbetare gjorde 1871 uppror och bildade en sjÀlvstyrande kommun av staden. Den krossades effektivt av fransk militÀr genom att de breda boulevarderna var svÄra att försvara för revolutionÀrerna.
undefined
I impressionistisk stil skildrade Gustave Caillebotte Paris nya breda boulevarder i den hÀr mÄlningen frÄn 1877.

I Paris sammanföll de anarkistiska arbetarnas och de frihetslÀngtande konstnÀrernas intressen, ofta levde de i samma fattiga och förfallna omrÄden och delade föraktet mot den nÀriga borgerligheten. För kulturskaparna var inte socialismens materiella jÀmlikhetsstrÀvan nog, de ville bryta med alla begrÀnsande traditioner och borgerliga konventioner och skapa nÄgot helt nytt utan att slava under penningens makt. De anarkistiska arbetarna sÄg förstÄs en stark allierad i de intellektuella som subversivt kunde förÀndra kulturen och folkmentaliteten till deras fördel. '

undefined
Anarkisten Émile Henry grips efter det blodiga attentatet pĂ„ CafĂ© Terminus 1894. Illustration av Osvaldo Tofani frĂ„n samma Ă„r.

För de allra flesta anarkister var möten, protester och pamfletter tillrĂ€ckliga medel i kampen, men snart blev ocksĂ„ det politiska vĂ„ldet legitimt. Först riktades det mot enskilda motstĂ„ndare som politiker, militĂ€rer, poliser, Ă€mbetsmĂ€n och företagsledare, men nĂ€r den blott 21-Ă„rige anarkisten EmilĂ© Henry den 12 februari 1894 kastade in en bomb i CafĂ© Terminus i Paris hade terrorismen fĂ„tt ett nytt ansikte, en historisk handling som dĂ€refter öppnade för vĂ„ldsamma terrordĂ„d mot vilka civila mĂ„l som helst för att destabilisera och sprida skrĂ€ck i samhĂ€llet. Henry dödade en person och skadade 20 vid dĂ„det och inför sitt öde i giljotinen konstaterade han iskallt: “Det finns inga oskyldiga inom borgarklassen”. 

I essĂ€n “Vi Ă€r det brĂ€nsle som antĂ€nder krigets förgörande eld” beskriver kulturvetaren Gustav Larsson hur Islamiska staten (IS) intagit ett Ă€nnu mer radikalt förhĂ„llningssĂ€tt. Den radikala islamismen har vuxit till sig under de senaste Ă„rtiondena och dess mĂ€ktigaste uttryck Ă€r sĂ„ hĂ€r lĂ„ngt IS:s kortlivade “kalifat” i Syrien och norra Irak Ă„ren 2014 till 2019. 

Att det föll samman kan lÀtt betraktas som ett stort bakslag för IS, men Larsson visar hur det redan frÄn början ingick anhÀngarnas sÀregna verklighetsuppfattning. De Àr vÀl medvetna om att de i den hÀr vÀrlden inte kan vinna det krig de för, deras utpekade motstÄndare Àr de militÀra supermakterna USA, Ryssland och Kina. Men det Àr den eviga andliga striden som Àr den vÀsentliga eftersom vi enligt IS uppfattning lever i den yttersta tiden, alltings undergÄng stÄr för dörren. I generation efter generation kommer deras anhÀngares martyrskap tvinga fram fiendens sanna brutala ansikten och i det slutliga vÀrldssammanbrottet triumferar de renlÀriga och hÀrdade muslimska krigarna.

undefined
NÀr Islamiska staten tillslut övergav Kobane i Syrien 2015 hade de förstört 80 procent av byggnaderna och merparten av de nÀra 45 000 invÄnarna hade flytt frÄn staden.

IS:s strategi Ă€r ”politisk vildhet”, att rasera alla samhĂ€llsstrukturer och Ă„samka sĂ„ mycket skada och mĂ€nskligt lidande som möjligt. Det Ă€r denna pĂ„gĂ„ende kamp som för IS-krigarna utgör sann islam. I bĂ„de propaganda och krigföring Ă€r dĂ€rför det dödliga vĂ„ldet mot alla “otrogna” och framför allt muslimska “avfĂ€llingar” fullt legitimt. De senare utgör enligt IS merparten av alla muslimer dĂ€rför att de har accepterat sekulĂ€ra och demokratiska styrelseskick. 

Högerextremister Ă€r vid sidan av de militanta islamisterna den kraft som mest pĂ„tagligt plĂ„gat vĂ€rlden med terror under de senaste Ă„ren. Forskare pekar pĂ„ att de har varit mycket skickligare Ă€n deras vĂ€nsterpolitiska motsvarigheter pĂ„ att vinna inflytande i det digitala landskapet. Deras svartvita och konspiratoriska vĂ€rldsbild passar mĂ„nga förbittrade och vilsna mĂ€nniskor i det moderna samhĂ€llet och kanaliserat folklig vrede. Inte alls olikt hur 1920- och 30-talets fascistiska och nationalsocialistiska förkunnare samlade massorna och radikaliserade hela samhĂ€llen. 

Bakom den populistiska retoriken och frĂ€mlingsfientligheten ryms betydligt djupare radikala rötter. Religionshistorikern Fredrik Gregorius berĂ€ttar i essĂ€n “Vi möts i Valhall” om odinismens framvĂ€xt, en nyhednisk andlig rörelse med rasistiska och rent misogyna förestĂ€llningar. 

undefined
Anders Behring Breivik i Oslo tingrÀtt 2012.

Odinister som Breivik legitimerar sina dĂ„d mot mĂ€nniskor med att dessa tillhör kollektiv som utgör ett ”hot” mot den ariska rasen. Precis som 1800-talets anarkistiska terrorister angriper odinistiska terrorister hela system och vill sĂ€tta skrĂ€ck i alla. 

Odinismen kan likt anarkismen spĂ„ras till 1800-talets radikala politik och andlighet. PĂ„ senare Ă„r har odinister alltmer börjat dela anarkisternas samhĂ€llssyn och strĂ€var efter att tillintetgöra stater och ersĂ€tta dem med “naturliga” ariska gemenskaper. De försöker Ă„terskapa en romantiserat förestĂ€lld fornnordisk religion och kultur.

Odinismen vĂ€xte fram ur den nyandliga teosofiska miljön kring förra sekelskiftet. Teosofin lĂ€rde att alla religioner bygger pĂ„ en ursprunglig visdom som kan samla hela mĂ€nskligheten i jĂ€mlikhet och broderskap. Tanken Ă€r att de religiösa traditionerna bĂ€r vidare en sĂ„dant arv sedan urminnes tider och att det goda i dem kan vaskas fram för att bilda interreligiösa och mĂ„ngkulturella gemenskaper. 

undefined
Teosofen Helena Blavatsky 1877.

Problemet Ă€r att teosofin samtidigt var mĂ„ngtydig i sin syn pĂ„ mĂ€nskligheten. Centrala förkunnare som ryskan Helena Blavatsky omfamnade tidens ”vetenskapliga” raslĂ€ror och tĂ€nkte sig att mĂ€nskligheten i nĂ„got historiskt skede evolutionĂ€rt sett skulle ha delat sig i ett antal rotraser och att arierna var den mest förfinade av dessa. Det innebar inte att hon sĂ€rskilt hyllade den kristna civilisationen, tvĂ€rtom hĂ€vdade Blavatsky att ariernas spridning i Indien medfört att hinduismen och buddhismen var överlĂ€gsna just kristendomen i vishet. 

undefined
Antroposofen Rudolf Steiner 1905.

Men efterföljare, som antroposofins österrikiske grundare Rudolf Steiner, tÀnkte sig en fortsatt evolutionÀr process dÀr vissa mÀnskliga raser, som Amerikas urinvÄnare, var dömda att gÄ under. Ett ideologiskt smalare uttryck tog sig dessa tankar bland ariosoferna, en ytterst högerextrem minoritet bland de annars sÄ socialistiska och kosmopolitiska teosoferna.

undefined
Ariosofins grundare Guido List 1910.

En tidig ariosofisk tĂ€nkare var den österrikiske författaren Guido List. Han förestĂ€llde sig att den tysksprĂ„kiga folkliga kulturen och kristendomen bar pĂ„ ett dolt Ă€ldre hedniskt germanskt arv av sann visdom. Enligt honom hade germanerna blivit pĂ„lurade kristendomen vilken hade pacificerat deras naturligt vĂ„ldsamma och hjĂ€ltemodiga lynne. Denna ursprungliga andlighet innebar att germanerna en gĂ„ng levt i fullstĂ€ndig folklig och kulturell harmoni med naturen och vĂ€rlden, allt det som förkroppsligar Gud, det vill sĂ€ga allfadern ”Wotan” (Oden). Ännu fanns den att finna i de gamla runorna för dem som kunde uttolka dem pĂ„ rĂ€tt vis, vilket List pĂ„stod sig kunna göra. Han hĂ€vdade att de gamla germanernas Ă€ttlingar kom allt lĂ€ngre frĂ„n sitt ursprung genom kristendomens judiska tankegods som utvecklats till den pĂ„gĂ„ende moderniseringens ”dekadenta” fenomen som demokrati, feminism, jĂ€mlikhet och urbanisering.

undefined
En modern konstnÀrlig framstÀllning av Oden. MÄlning av Max Presnyakov frÄn 2002.

En av Lists efterföljare var landsmannen Jörg Lanz von Liebenfels, en tidigare katolsk munk som författade en sĂ€llsam lĂ€ra. Liebenfels hĂ€vdade att de ljushyade arierna egentligen var ett gudomligt folk. Den bibliska berĂ€ttelsen om syndafallet var i sjĂ€lva verket en parabel om hur apmĂ€nniskan Adam lurar och vĂ„ldtar Eva, en arisk kvinna, en symbolisk myt om hur den ariska rasen degenereras genom samröre med lĂ€gre varelser. Enligt Lienbenfels var Jesus den siste riktige rena ariern, men det fanns “hopp”, genom rassegregation och selektion skulle det ariska blodet Ă„ter renas. 

undefined
Carl Gustav Jung sÄg Odens Äterkomst förkroppsligad i nationalsocialismen.

LĂ€nge var ariosofin en marginell företeelse, men den framstĂ„ende schweiziske psykoanalytikern Carl Gustav Jung diskuterade just Wotan som en kollektiv arketyp i det tyska medvetande i en essĂ€ 1936. Han beskrev en vĂ„ldsam kraft i dvala pĂ„ vĂ€g att vakna i form av nationalsocialismen. Hans tankar har blivit viktiga för odinismen, men sjĂ€lv var han liksom rörande nazismen mer kluven inför Wotans Ă„terkomst, hĂ€r fanns en förgörande vĂ„ldsamhet som riskerade att slĂ„ sig fri. 

Visst kĂ€nner vi igen ariosofernas tankegods i nationalsocialismen, men den mer “vetenskapligt” (rasbiologiskt) inriktade Adolf Hitler var kallsinnig mot all ockultism och skeptisk till SS-chefen Heinrich Himmlers fascination för denna, han ville i stĂ€llet behĂ„lla och vĂ„rda de tyska kyrkorna. 

undefined
Heinrich Himmler 1929.

Efter andra vĂ€rldskriget fördes de ariosofiska tankegĂ„ngarna vidare pĂ„ disparata hĂ„ll, men tog starkt fĂ€ste i den amerikanska vit makt-miljön under 70-talet dĂ€r den sedan dess har utvecklats och frodas i form av odinismen. Kristendomen har lĂ€nge varit dominerande bland amerikanska rasister, men i den högerradikala miljön vĂ€xer odinismen med dess betonande av manlighet och antifeminism sig stark och har spridit sig över vĂ€rlden, inte minst genom nĂ€tet. En kĂ€nd svensk förkunnare Ă€r influeraren “The Golden One” som romantiserar ”vikingatiden” och predikar hypermaskulinitet, reaktionĂ€ra könsroller och antisemitism. 

undefined
Etiopiens premiÀrminister Abiy Ahmed Ali 2018.

En rakt motsatt religiöst motiverade radikalism finner vi hos den etiopiske premiĂ€rministern Abiy Ahmed Ali. Sitt muslimska namn till trots Ă€r hans pingstvĂ€n och hur Abiy Ahmeds kristna övertygelse kan spĂ„ras i hans politiska gĂ€rning, beskriver Lejon i essĂ€n “Om du vill har en fredlig natt, mĂ„ste Ă€ven din granne fĂ„ en fredlig natt”. 

undefined
Abiy Ahmed Ali talar i Oslo i samband med att han tilldelades Nobels fredspris 2019.

Abiy Ahmed var den yngste afrikanske ledaren nĂ€r han 41 Ă„r gammal tilltrĂ€dde sitt Ă€mbete 2018. Han har kallats “Afrikas Obama”, likt den tidigare amerikanska presidenten Ă€r han en förhĂ„llandevis ung ledare som ocksĂ„ tilldelades Nobels fredspris. Genom att strĂ€cka ut sin hand till eritreanerna fick han slut pĂ„ den 20 Ă„r lĂ„nga grĂ€nskonflikt som kostat över 100 000 mĂ€nniskor livet. 

undefined
Eritreas presiden Isaias Afwerki och Abiu Ahmed Ali har trevligt tillsammans under ett möte 2019.

Lejon beskriver hur Abiy Ahmed likt Obama anvĂ€nt kristna och bibliska referenser nĂ€r han beskrivit sitt politiska projekt, att i ett Etiopien med dess 80 olika etniciteter och minst lika mĂ„nga kulturer skapa ett sammanhĂ€ngande och solidariskt samhĂ€lle. Även om Abiy Ahmed sjĂ€lv tillhör folkmajoriteten oromo Ă€r hans politiska filosofi grundad i den nĂ€st största folkgruppen amharas ortodoxa tanketradition som lĂ€nge varit bĂ€rande för etiopisk statsbyggnad. Abiy Ahmeds radikalitet Ă€r alltsĂ„ att Ă„tervĂ€nda till Etiopiens urĂ„ldriga kristna rötter för att försöka lĂ€ka ett samhĂ€lle som helt höll pĂ„ att falla samman av korruption och maktmissbruk nĂ€r han tilltrĂ€dde. 

undefined
En uniformerad Abiy Ahmed Ali tillsammans med sina befÀhavarare.

Sannolikt Ă„ngrar nog Ă€ndĂ„ Norska NobelkommittĂ©n sitt val, den gjorde samma naiva misstag som med Barack Obama (att en amerikansk president pĂ„ ett eller annat sĂ€tt inte skulle bloda ner sina hĂ€nder Ă€r orealistiskt) för sedan snart tvĂ„ Ă„r tillbaka har verkligheten kommit ifatt Aiby Ahmeds kristna idealism eller möjligen visat hans rĂ€tta jag. Numera leder den gamle veteranen frĂ„n kriget mot Eritrea sjĂ€lv sina trupper mot rebellerna i den ortodoxt kristna regionen Tigray och Ă€r i praktiken allierade med sina gamla fiender eritreanerna. Inbördeskriget i Etiopien bedöms vara den dödligaste konflikten i vĂ€rlden, Ă€n sĂ„ lĂ€nge blodigare Ă€n kriget i Ukraina, och den gode Abiy Ahmed misstĂ€nks nu ha gjort sig skyldig till folkmord. 

undefined
Ett utslaget militÀrfordon i staden Hawzen i Tigray 2021.

Religionerna och deras arv har i sin tur utsatts för radikal kritik. I “det röda Wien” samlades i slutet av 1920-talet och början av 30-talet en grupp filosofer och vetenskapsmĂ€n med ett kulturellt och politiskt radikalt program. De ville bli kvitt alla “metafysiska spekulationer” och rena bĂ„de sprĂ„k och tanke frĂ„n “vidskepligheter” och “nonsens”. Filosofen Fredrik Stjernberg skildrar deras öde i essĂ€n “Wienkretsen”. 

undefined
Ernst Mach 1902.

Gruppen hade minst tvĂ„ viktiga influenser. Den ena var den Ă€ldre landsmannen, matematikern, fysikern och filosofen Ernst Mach som hĂ€vdade en radikal empirism, endast det vi kan erfara med vĂ„ra sinnen Ă€r meningsfullt att diskutera och undersöka. Mach gick sĂ„ lĂ„ngt som att avfĂ€rda atomers existens eftersom ingen dĂ„ hade observerat dem, i dag kan vi sedan lĂ€nge emellertid klyva dem. Den andra centrala inspirationskĂ€llan var en annan landsman, filosofen Ludwig Wittgenstein, som i sin skarpa sprĂ„kkritik hĂ€vdade att om vi vara lĂ€rde oss att tala om vĂ€rlden pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt skulle vi sluta uppta oss vid att diskutera olösliga frĂ„gor om vad som Ă€r ”gott och ont” eller ”skönt och fult” och i stĂ€llet kunna ta tag i de rent vetenskapliga problemen.

undefined
Ludwig Wittgenstein 1930.

TĂ€nkarna i Wienkretsen hĂ€vdade dĂ€rför att det endast var meningsfullt att diskutera sĂ„dant som vi genom observationer av verkligheten kan verifiera. Filosofins uppgift Ă€r rent instrumentell, den ska rena sprĂ„k och tanke frĂ„n sĂ„dant som saknar vetenskaplighet. Vad som Ă€r “gott” och “ont” eller “fint” och “fult” handlade för dem bara om att uttrycka kulturellt betingade kĂ€nslor inför olika fenomen. En viktig likasinnad var de amerikanska behavioristerna, psykologer som endast studerade beteenden och deras uppkomst, inte huruvida mĂ€nniskor hade nĂ„gon vidare “inre” vĂ€rld att tala om. Det politiska programmet blev socialingenjörens, genom vetenskap och jĂ€ttelika beteendeanalyser skulle ett nytt rationellt samhĂ€lle kunna planeras och byggas uppifrĂ„n av experter.

undefined
Mortiz Schlick 1930.

De hĂ€r idĂ©erna ogillades starkt av konservativa kristna och inte minst österrikiska nationalister. NĂ€r den psykiskt sjuke och olycklige studenten Johann Nelböck sköt ihjĂ€l Wienkretsens frĂ€mste företrĂ€dare, filosofen Moritz Schlick 1936, gjorde högerextremisterna honom till en martyr som handgripligen bekĂ€mpat det “judiska tĂ€nkande” som avvisade alla högre metafysiska ”sanningar”, som den kristna religionen eller nationalismen. Mycket riktigt blev Nelböck benĂ„dad för mordet nĂ€r Nazityskland införlivade Österrike ett par Ă„r senare och Wienkretsens anhĂ€ngare fick fly hals över huvud. 

De en gÄng inflytelserika österrikiska filosofernas tankegods har nu i stort sett övergivits, Àven om deras intresse för att finna en sammanhÄllen vetenskap hÀnger kvar i vÀstvÀrlden. Politiskt sett har deras radikala sociala ingenjörskonst ocksÄ fÄtt fÀste och snarast blivit starkare med Ären dÄ traditionella kristna vÀrden trÀngs tillbaka till förmÄn för tron pÄ vetenskapen. VÄra liv ska radikalt lÀggas till rÀtta av expertisen.

undefined
Arnold Schönbergs sjÀlvportrÀtt frÄn 1910.
undefined
Alban Berg 1930.

Wienkretsens program kan ses som en del i en större samtida strĂ€van att vilja skĂ€ra bort allt “fluff” och “onödigt”, att rena den mĂ€nskliga kulturen. LandsmĂ€nnen Arnold Schönberg och Alban Berg komponerande atonal musik för att ersĂ€tta det gamla “uttjĂ€nta” tonsprĂ„ket och arkitekten Adolf Loos ville rensa byggnadskonsten pĂ„ alla ornament och ritade fullkomligt funktionella hus. 

undefined
Adolf Loos Villa MĂŒller i Prag.

 

undefined
Den italienske futuristiske arkitekten Antonio Sant'Elia ritade science fiction-artade hus redan pÄ 1910-talet.

Om 1900-talets och vĂ„r tids radikala förhĂ„llningssĂ€tt till just arkitekturen skriver konstvetaren Anna Ingemark om i essĂ€n “Förstör alla doriska, joniska och korintiska kalkstenskolonner”. Loos var lĂ„ngt ifrĂ„n ensam om sin radikalism, de italienska futuristerna ville helt göra sig kvitt traditionerna och gestaltade sina urbana visioner i skisser som Ă€nnu i dag framstĂ„r som ren science fiction. LĂ€ngst i att realisera sina radikala idĂ©er gick den schweiziske arkitekten Charles-Édouard Jeanneret, mer kĂ€nd som ”Le Corbusier”. Han ville bygga allt med tidens nya material, stĂ„l, betong och glas och utvecklade en slags maskinestetik för just byggnadskonst, att mĂ€nniskors hem likt deras arbetsplatser skulle vara helt funktionellt inriktade, som om de vore fabriker. 

undefined
Le Corbusiers modell frÄn 1925 för hur ett framtida Paris skulle se ut. JÀmna allt med marken och bygga jÀttelika betongkomplex i stÀllet.

Le Corbusier fick ett starkt inflytande i Sverige dĂ€r hans radikala idĂ©er passade socialdemokratins modernisering av landet. Gamla dĂ„liga arbetarbostĂ€der skulle ersĂ€ttas och mĂ€nniskor fick Ă€ntligen bo rent och snyggt. En kraftfull urbanisering förordades av Corbusier, mĂ€nniskan skulle samlas i jĂ€ttelika byggnader tĂ€tt placerade inne i stĂ€derna. Hans mest radikala idĂ©er att riva hela centrala Paris och Stockholm och ersĂ€tta alla de hundratals Ă„r gamla husen med stora betongkomplex förverkligades inte (helt), men visst lever hans arv vidare. Som förestĂ€llningen om att vi alla prompt mĂ„ste bo kompakt i glas- och metallĂ„dor inne i stĂ€derna. Likt Corbusier tolkas denna urbanisering Ă€nnu som en nödvĂ€ndig evolution eller naturlag, inte som ett aktivt politiskt val. 

Denna typ av “renande” radikalism finner vi ett samtida exempel pĂ„ i den svenske litteraturvetaren och filosofen Martin HĂ€gglund som har uppmĂ€rksammats i vĂ€rlden för sin lĂ€ra om “sekulĂ€r tro”, ett förhĂ„llningssĂ€tt till planeten och varandra “befriat” frĂ„n förestĂ€llningar om överjordiska makter. 

undefined
Den svenske litteraturvetaren och filosofen Martin HÀgglund har blivit en populÀr förkunnare för ateism.

I en essĂ€ synas hans resonemang av filosoferna Martin Berzell och AndrĂĄs Szigeti och de finner en vilsen och enögd radikal under den populĂ€re förkunnarens yta. De pekar pĂ„ hur HĂ€gglund i sitt avvisande av bĂ„de religiösa och filosofiska traditioner och skrifter pĂ„ hĂ€pnadsvĂ€ckande begrĂ€nsat vis inte tycks ha nĂ„gon som helst medvetenhet om texters mĂ„ngtydighet. HĂ€gglunds sekularism blir i sig religiös nĂ€r han sjĂ€lv överger det försiktiga och prövande förhĂ„llningssĂ€tt som kĂ€nnetecknar upplysningens förnuftstro. 

undefined
SÞren Kierkegaard. Teckning av Niels Christian Kierkegaard frÄn 1840.

Framför allt misslyckas han med att visa varför mĂ€nniskor skulle fĂ„ större andlighet och starka ansvarskĂ€nsla för vĂ€rlden om de slutar tro pĂ„ Gud och ett liv efter detta. HĂ€gglunds svaga lĂ€sning av kristna tĂ€nkare som dansken SĂžren Kierkegaard eller engelsmannen C. S. Lewis gör att han inte förstĂ„r den djupare insikten, nĂ€mligen att vĂ„ra egna offer och förluster som mĂ€nniskor i det hĂ€r livet blir Ă€nnu större i ljuset av att vĂ„r Skapare av ren kĂ€rlek offrade sin ende son för oss alla och pĂ„ sĂ„ vis fullt ut delade vĂ„r existentiella Ă„ngest och ofrĂ„nkomliga erfarenhet av dödens natt. 

Kjell O Lejons antologier

“Radikalism” Ă€r nu den fjĂ€rde antologin som humanistiska forskare vid Linköpings universitet under professor Kjell. O. Lejons redaktörskap. Liksom de tidigare Ă€r den fylld av vetande som vidgar vĂ„ra horisonter och manar oss att ompröva invanda förestĂ€llningar om vĂ€rlden och historien.

Tidigare antologier Ă€r ”FörestĂ€llningar om döden” (2017), ”Perspektiv pĂ„ den andre” (2018) och ”Tankar om lycka” (2019).