Från Navestad till de stora dansscenerna

Dansaren Ninos Josef har rört sig från Navestad till Kungliga operan och är nu aktuell med en föreställning om identitet.

Efter att ha jobbat på Kungliga operan och andra stora scener runtom i världen ser Ninos Josef gärna en framtid i Norrköping med att skapa en mer inkluderade dansscen.

Efter att ha jobbat på Kungliga operan och andra stora scener runtom i världen ser Ninos Josef gärna en framtid i Norrköping med att skapa en mer inkluderade dansscen.

Foto: Elin Holmer

Norrköpings kommun2019-10-22 10:30

– Den handlar om att avkolonisera sin personliga resa och om landet mittemellan. Hur det är att befinna sig mellan två identiteter eller två kulturer.

Det här är frågor som ligger Ninos Josef varmt om hjärtat. Han är bland annat rådgivare för de Nordiska Kulturråden i mångfaldsfrågor och i framtiden vill han gärna engagera sig mer i ämnet. Gärna i hemstaden Norrköping.

– Jag kan absolut tänka mig att bo här och jobba aktivt för att bryta barriärer och få en mer inkluderande dansscen.

För vithetsnormen är stark och hindrena många, menar Ninos Josef.

– Jag har själv stött på dem flera gånger.

Han är uppväxt i Navestad, i en kristen syriansk familj, och kom i kontakt med hiphop-dans på fritidsgården Frinavet. Men att Östgötabaletten existerade eller att det fanns en kulturskola fick Ninos Josef lära sig först när han lämnat Norrköping bakom sig.

– Kulturlivet måste bli mer inkluderande och villkoren för vilka som får delta och vad som är kulturellt kapital måste breddas.

Första steget mot en danskarriär tog Ninos på De Geergymnasiet, men han hoppade av för att i stället börja på ett nystartat dansgymnasium i Linköping, där han kom i kontakt med klassisk balett och nutida modern dans. Därifrån gick han vidare till Kungliga Svenska Balettskolan. 

I sju år har Ninos Josef bott och arbetat som dansare utomlands, bland annat i Amsterdam, Bern, San Francisco och Köpenhamn. För tre år sen flyttade han tillbaka till Sverige för ett dansjobb på Kungliga operan och därefter skådespeleri på Dramaten.

– Jag har haft fantastiska år, men de har varit påfrestande både mentalt och kroppsligt.

För i samma veva som han flyttade tillbaka diagnostiserades han med skelettsjukdomen osteoporos, eller benskörhet. Upprepade benbrott, som bruten fot, näsa och revben,  fick sin förklaring.

Nu frilansar han och väljer själv vilka projekt han satsar på.

På tisdag kväll äntrar han scenen på Teater Bråddgatan 34 med föreställningen "Never grow old". Att uppträda i Norrköping är speciellt.

– När du står inför en storstadspublik vet du att det är redan intresserade som är där, sådana som påstår sig förstå vad de ser. I en mindre stad är publiken ofta ovan och därför mer genuin och ärlig i sin åsikt, säger han och fortsätter.

– I slutänden är det de personer som står dig närmast som du vill få bekräftelse från. Jag kommer att leverera 100 procent för Norrköping och hoppas på kärlek tillbaka.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!