Arbetet med att sy ihop alla trådar inför festivalen Future Echoes (18-20 september) i Norrköping pågår för fullt. Intresset är stort, framförallt internationellt.
– Vi har precis passerat 1000 ansökningar. Det kommer från 56 olika länder. Bara 200 är från Sverige och av dem är bara 14 från Norrköping och det är lite synd, säger Peter Åstedt.
Enligt överenskommelsen med Norrköpings kommun ska 10 procent av festivalens akter vara lokala.
– Kanske har vi varit dåliga på att förklara vad en showcasefestival är. Om banden och artisterna visste det skulle de hugga direkt. I jämförelse har vi fått ansökningar från Australien där de flyger in själva, vi betalar ju inga flygbiljetter. Det finns kanadensiska band som vill komma och som tar med sig 10 personer. Samma sak från Syd-Korea.
– Att ha en sån här möjlighet i sin egen stad är en enorm möjlighet, säger Peter Åstedt.
Showcasefestivaler handlar till stor del om att näverka. Band och artister får möjlighet att visa upp sig och sin musik. Branschfolk på plats letar nya talanger och samarbeten.
– Min roll är egentligen att skapa visionen för den här showcasefestivalen och egentligen att få ihop så mycket människor som möjligt i samma rum så att business kan göras. Och att det kommer chanser hit till Norrköping. En del av uppdraget är också att hjälpa den lokala industrin som finns här och som Norrköping också satt som sin agenda när man vill vara en musikstad, säger Peter Åstedt.
Ursprunget till Future Echoes hittar man i spillrorna av Where´s the music, den av många uppskattade showcasefestivalen som förgyllde Norrköpings musikliv 2015-2018 med FKP Scorpio som arrangör. Peter Åstedt stötte av en slump ihop med Sandra Wall, näringslivsutvecklare för kreativa näringar för Norrköpings kommun i ett panelsamtal och de förstod att här fanns gemensamma intressen. Peter Åstedts bolag Musichelp letade efter lämplig plats för en showcasefestival i norra Europa och bitarna föll på plats.
– Vi hade ju varit på Where´s the music och visste att strukturen med spelställen fanns. Samtidigt hade vi ju inte stenkoll på Norrköping. Det behövs väldigt professionella aktörer för att kunna genomföra en sådan här sak och fanns de verkligen i Norrköping? Där var vi lite skeptiska i början men ja, det gör det. Den här stan har verkligen kapaciteten att klara av det här.
När det gäller jämförelsen med Where´s the musik tror han inte publiken kommer att märka så stor skillnad. Upplägget är snarlikt. 100 band och artister kommer att dyka upp på spelställen runt om i stan. Skillnaden ligger framförallt i den lokala förankringen och konferensdelen som blir mer internationellt inriktad, menar Peter Åstedt.
– Vi måste ha den lokala förankringen, det är superviktigt. Det är också därför United Vision nu är med och att hela teamet bakom festivalen är från Norrköping. Varumärket Future Echoes ska tillhöra Norrköping och är skrivet i Norrköping. Det ska inte vara nåt som plötsligt ploppar upp och sen försvinner. Det finns en 10-årsplan för Future Echoes.
När det gäller den viktiga konferensdelen är han mycket hoppfull. Representanter för några av världens största festivaler är redan anmälda och fler lär komma.
– Här kan pandemin faktiskt ha hjälpt oss. Det är lite desperation i branschen. Bolagen måste ut och prata med sina kontakter och hitta nya talanger.