Stort internationellt intresse för nya festivalen

Över 1000 ansökningar från hela världen har kommit in till showcasefestivalen Future Echoes. Bara 14 är från lokala akter.

"En del av uppdraget är också att hjälpa den lokala musik- och eventindustrin som finns här", säger Peter Åstedt som nu tillbringar mycket tid i Norrköping för att styra upp festivalen Future Echoes.

"En del av uppdraget är också att hjälpa den lokala musik- och eventindustrin som finns här", säger Peter Åstedt som nu tillbringar mycket tid i Norrköping för att styra upp festivalen Future Echoes.

Foto: Micke Pihlblad

Norrköping2021-01-15 18:00

Arbetet med att sy ihop alla trådar inför festivalen Future Echoes (18-20 september) i Norrköping pågår för fullt. Intresset är stort, framförallt internationellt.

– Vi har precis passerat 1000 ansökningar. Det kommer från 56 olika länder. Bara 200 är från Sverige och av dem är bara 14 från Norrköping och det är lite synd, säger Peter Åstedt.

Enligt överenskommelsen med Norrköpings kommun ska 10 procent av festivalens akter vara lokala.

– Kanske har vi varit dåliga på att förklara vad en showcasefestival är. Om banden och artisterna visste det skulle de hugga direkt. I jämförelse har vi fått ansökningar från Australien där de flyger in själva, vi betalar ju inga flygbiljetter. Det finns kanadensiska band som vill komma och som tar med sig 10 personer. Samma sak från Syd-Korea.

– Att ha en sån här möjlighet i sin egen stad är en enorm möjlighet,  säger Peter Åstedt.

undefined
"Vi har världens chans att dels sätta Norrköping på kartan men också att med ett nationellt samarbete skapa turnéer för artister som vill komma in i Sverige, säger Peter Åstedt, spindeln i nätet bakom festivalen Future Echoes.

Showcasefestivaler handlar till stor del om att näverka. Band och artister får möjlighet att visa upp sig och sin musik. Branschfolk på plats letar nya talanger och samarbeten.

– Min roll är egentligen att skapa visionen för den här showcasefestivalen och egentligen att få ihop så mycket människor som möjligt i samma rum så att business kan göras. Och att det kommer chanser hit till Norrköping. En del av uppdraget är också att hjälpa den lokala industrin som finns här och som Norrköping också satt som sin agenda när man vill vara en musikstad, säger Peter Åstedt.

Ursprunget till Future Echoes hittar man i spillrorna av Where´s the music, den av många uppskattade showcasefestivalen som förgyllde Norrköpings musikliv 2015-2018 med FKP Scorpio som arrangör. Peter Åstedt stötte av en slump ihop med Sandra Wall, näringslivsutvecklare för kreativa näringar för Norrköpings kommun i ett panelsamtal och de förstod att här fanns gemensamma intressen. Peter Åstedts bolag Musichelp letade efter lämplig plats för en showcasefestival i norra Europa och bitarna föll på plats.

– Vi hade ju varit på Where´s the music och visste att strukturen med spelställen fanns. Samtidigt hade vi ju inte stenkoll på Norrköping. Det behövs väldigt professionella aktörer för att kunna genomföra en sådan här sak och fanns de verkligen i Norrköping? Där var vi lite skeptiska i början men ja, det gör det. Den här stan har verkligen kapaciteten att klara av det här.

undefined
Jag chansar på att Norrköping är rätt stad. Hittills har man levet upp till det- Blir mer och mer förvånad över hur mycket jag hittar", säger Peter Åstedt, festivalgeneral för Future Echoes.

När det gäller jämförelsen med Where´s the musik tror han inte publiken kommer att märka så stor skillnad. Upplägget är snarlikt. 100 band och artister kommer att dyka upp på spelställen runt om i stan. Skillnaden ligger framförallt i den lokala förankringen och konferensdelen som blir mer internationellt inriktad, menar Peter Åstedt.

– Vi måste ha den lokala förankringen, det är superviktigt. Det är också därför United Vision nu är med och att hela teamet bakom festivalen är från Norrköping. Varumärket Future Echoes ska tillhöra Norrköping och är skrivet i Norrköping. Det ska inte vara nåt som plötsligt ploppar upp och sen försvinner. Det finns en 10-årsplan för Future Echoes.

När det gäller den viktiga konferensdelen är han mycket hoppfull. Representanter för några av världens största festivaler är redan anmälda och fler lär komma.

– Här kan pandemin faktiskt ha hjälpt oss. Det är lite desperation i branschen. Bolagen måste ut och prata med sina kontakter och hitta nya talanger.

Peter Åstedt

Ålder: 45

Gör: Musikentreprenör och festivalgeneral för Future Echoes

Familj: Sambo

Bor: Utanför Trosa

Bakgrund: Startade sitt första skivbolag som 13-åring Var bland de första i landet att jobba med Napster, MP3:or och Spotify. Har jobbat med internationella showcasefestivaler i flera år.

Kuriosa: Ramones har följt mig genom livet. Jag har ett eget Ramonesmuseum hemma. Där har jag bland annat Dee Dees födelseattest som jag köpte när han dött. Jag jobbade gratis för att få turnera med dem."

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!