Rebeller & Mademoiseller på konstmuseet

De var pionjärer, inte bara vid sitt staffli. Tre kvinnliga konstnärer från tiden runt förra sekelskiftet, Emma Toll, Tyra Kleen och Märta Rudbeck, lyfts fram i utställningen "Rebeller & Mademoiseller" på Norrköpings Konstmuseum.

Utställningsindentent Helena Scragg tillsammans med Emma Toll, en av den nya utställningens "Rebeller & Mademoiseller" på Norrköpings konstmuseum.

Utställningsindentent Helena Scragg tillsammans med Emma Toll, en av den nya utställningens "Rebeller & Mademoiseller" på Norrköpings konstmuseum.

Foto: Micke Pihlblad

Norrköping2021-10-22 17:00

Utställningen med det snygga namnet "Rebeller & Mademoiseller" invigs under lördagen och är en fortsättningen på Norrköpings konstmuseums satsning under demokratiåret 2021 att uppmärksamma kvinnliga konstnärer och deras villkor. På Kulturnatten öppnade utställningen Anna Sjödahl-utställningen "All denna jävla lycka".

undefined
Tyra Kleen i sin ateljé i Rom 1904. Hon var en kosmopolit bland annat reste runt i Indien, Indonesien och Nordafrika och influerades av österländsk mystik

Nu tas ett rejält kliv tillbaka i historien till tiden runt sekelskiftet 1900. Då var Emma Toll, Tyra Kleen och Märta Rudbeck verksamma men som många av deras medsystrar har deras konstnärskap i olika grad fallit i glömska sedan dess.

– Det finns en tydlig beröringspunkt mellan 1970-talet och kvinnorörelsen där Anna Sjödahl var väldigt aktiv. Det är bland annat tack vare personer som henne som de här kvinnorna nu blir beforskade och lyfts fram. För vår del är det här mötet mellan Anna Sjödahl och "Rebeller & Mademoiseller" lite av crescendot, säger Helena Scragg, utställningsintendent på Norrköpings konstmuseum.

undefined
Märta Rudbeck målade blommor och åter blommor men var också en välrenommerad porträttmålare. Här "Vårblommor". Årtal okänt.

Utställningen bygger på konstvetenskapliga studier av Matilda Eliasson och Anna Lena Jönsson vid Konstvetenskapliga institutionen på Uppsala universitet och Karin Ström Lehander vid Åbo Akdemi.

De tre konstnärerna är sinsemellan väldigt olika i sina uttryck och personligheter men var verksamma i en omvälvande tid och engagerade sig alla tre i jämställdhetsfrågan. De var alla med i Föreningen Svenska Konstnärinnor som bildades 1910 och de fick alla på sitt sätt både viss nationell och internationell uppmärksamhet för sitt konstnärskap under sin livstid även om de sedan föll i glömska.

undefined
Tyra Kleens "Döden/Liemannen" från 1909.

Utställningen sammanfaller med utställningen "Ett eget rum" på Waldemarsudde i Stockholm som också berör den kvinnliga konstnärsrollen i slutet av 1800-talet.  

– Kvinnans självständighet är ju åter satt under hot internationellt sett. Det gör kanske att det återigen blir intressant att blicka tillbaka och titta på de strategier som de kvinnor hade som på nåt sätt bäddat väg för det som vi idag tar som självklart, säger Helena Scragg.

Det blir tre seminarier i anslutning till utställningen Anna-Lena Jönsson berättar om Emma Toll (3/11). Karin Ström Lehander om Tyra Kleen som kvinnlig konstnär och kosmopolit (17/11) och Matilda Eliasson om Märta Rudbeck - den bortglömda blomstermålarinnan (1/12).

Utställningen visas till 24/4 2022.

undefined
Utställningsintendent Helena Scragg och masterstudenterna Anna Lena Jönsson och Matilda Eliasson på vars studier utställningen delvis bygger på.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!