Skål! Anders Wickström höjer glaset med bubbel för att fira och hylla "Spiral åtbörd". Under onsdagen är det 60 år sedan skulpturen som blivit Norrköpings signum invigdes framför Norrköpings konstmuseum på Kristinaplatsen.
– Ett mästerverk, säger han.
– Tekniskt avancerad och samtidigt oerhört njutbar med sin fina känsla för rörelse. Något för oss att vara stolta över.
"Spiral åtbörd" skapades av konstnären Arne Jones (Jones med ett mer svenskt än engelskt uttal) och som ordförande för Arne Jones Sällskapet är onsdagen en stor dag för Anders Wickström. 60 år är en betydande livslängd för ett offentligt verk på höjden som många befarade skulle rasa samman med tiden. Men Arne Jones visst vad han gjorde, fick alla hållfasthetsberäkningar att stämma och skapade något som till en början delade den allmänna opinionen men som med tiden blivit en självklar och hyllad del av Norrköping.
Väl värt att fira, menar Anders Wickström och äskar påfyllning i glasen.
När "Spiral åtbörd" invigdes den 16 juni 1961 menade kommunalrådet Manne Jarméus, i sitt invigningstal, att statyn liksom Norrköping hämtade sin drivkraft ur Strömmens vatten.
– En symbol för vår stad. Uppåtsträvande och rörlig, menade Jarméus inför tre tusen åskådare på Kristinaplatsen.
Annars kunde Norrköpings kommun ha gått miste om "Spiral åtbörd". Redan 1953 var skulpturen en av tävlingskandidaterna som utsmyckning på Tekniska högskolan i Stockholm. Två professorer i hållfasthetslära avrådde dock juryn från inköp av Arne Jones skapelse och menade att det fanns tveksamheter i fråga om både driftsäkerhet och hållfasthet.
Borgmästare Sven Lutteman och museichef Aron Borelius i Norrköping var av annan uppfattning och slog till. 1956 undertecknades kontraktet som gav Norrköping ensamrätten till "Spiral åtbörd".
– Vågat gjort av kommunstyrelsen. Statyn var knappast förknippad med bilden av Norrköping som arbetarstaden på den tiden. Men det blev helt rätt. Fem år efter invigningen ville en holländsk stad ha en liknande staty. Men det blev nobben eftersom Norrköping har ensamrätten, säger Anders Wickström.
Den åtta meter höga statyn – tillverkad i aluminiumlegering och med vatten strömmande ur tre vingrör – är i dag en av Norrköpings starkaste symboler. Rogivande njutbar i sin ständigt strävande rörelse uppåt.
Väl värd en jubileumsskål.
Anders Wickström höjer glaset än en gång.