Artisten hyllar Norrköping – vill flytta hit: "Det är magiskt"

Just nu är Lara Eide aktuell i musikalen Beetlejuice på Östgötateatern. NT fick en promenad med artisten från Norge. Det blev ett samtal om branschen, en misslyckad karriärväxling och konsten att klara ett nej.

Musikalartisten hyllar stan

Foto: Catrin Villaume Fägerstrand

Norrköping2024-10-18 05:00

Lara Eide kommer från Sarpsborg i sydöstra Norge där familjen har gård. När föräldrarna turnerade med sitt band, hemskolade mamman alla åtta barn. Redan som sjuåring fick Lara ta lektioner i sång, piano, balett, jazzdans, teater och gymnastik: 

– Vi fick inte märkeskläder eller mycket pengar men blev bortskämda med aktiviteter. En bror blev norsk mästare i kampsport. I dag är han singer–songwriter. En syster är sångerska i England. Jag jobbar nu i Norrköping.

undefined
Lara Eide är just nu aktuell i musikalen Beetlejuice på Östgötateatern.

Men Lara har rest längre än så. Redan vid sexton flyttar hon till Florida och high school med musikinriktning. Därefter Paris i ett år. Vid tjugo far hon till Sydney och JMC Academy, en högskola inom musik- och underhållning.

– Efter Sydney for jag till Göteborg, fixade lägenhet och sökte jobb. Tvärstopp! Jag trodde det var något värt att ha utbildat mig utomlands, men ingen visste ju vem jag var. Efter sju månader hade jag ett mental breakdown. Det är över! Jag var 22 år, berättar Lara med en skälmsk blick.

Äntligen kommer hennes första audition. På Lisebergs barnteater. Men om hon inledningsvis tänkt att Liseberg inte var drömmen för en musikalstjärna i vardande, blir det just så:

– När jag kollar CV:n för kollegor som i dag är med i de största musikalerna, vi snackar Änglagård och Company, har de också showat med Lisebergs gröna kaniner.

undefined
Lara har alltid haft djur omkring sig hemma på gården i Sarpsborg: ”Förr drev pappa faktiskt en enmanscirkus med hundar, grisar, kaniner och marsvin.”

Snart börjar Lara gigga på krogshower och event. Det kunde hon fortsatt med men ödet ville annorlunda. Trots att hon numera är varm i kläderna som musikalartist förhåller hon sig ödmjuk inför alltsammans: 

– Jag jämför mig, tyvärr. Kommer in i ett rum och det finns hundra likadana som jag men de dansar ännu bättre eller prickar ännu högre toner. 

Auditions är en svår ekvation. Regissör och koreograf har en bild av rollen men den som söker har ingen aning om deras vision. Ibland sker gallringen på plats. ”Vi vill se mer av nummer tre, arton … ni andra kan gå hem!”  

– Jag sökte till Chess i Köpenhamn. Där gjorde de så. Ibland är det lättare att svälja ett nej. Jag var på audition för Chicago i Malmö och visste att de letade efter dansstarka tjejer. Min styrka är rösten men jag ville visa mig så de kunde lägga mig på minnet.

undefined
När Lara är beredd att ge upp artistkarriären får hon ett tips och kommer med i musikalen Wicked på Göteborgsoperan. Sedan lockade Norrköping och rollen som ”Argentina” i Beetlejuice.

När är det svårare? 

– Jag var i finalen för både ”Elphaba” och ”Glinda” i Wicked på Göteborgsoperan. Det stod mellan mig och fem andra tjejer. Då hade jag jobbat en hel helg med regissören. Att inte få rollen då, åh … suckar Lara och ler mjukt. 

Det blir kostsamt med alla auditions i Skandinavien och Europa?

– Ja! Har du ett extrajobb går stora delar av lönen till resor och hotell i jakten på jobb. 

Hur hanterar du motgångar? 

– I tre steg. Det första är att inte trycka undan känslorna. Är jag ledsen över att ha missat en roll tillåter jag mig gråta. Det andra är att gå i skogen med mina hundar, i tystnad. Då får jag idéer och ser lösningar, vilket leder till det tredje som är att skapa flera identiteter och egna jobb.

Det låter som goda råd till dem som vill in i branschen. Har du fler?

– Gör det inte, om du inte verkligen vill! Satsa hundra procent! Du måste ha den där rösten i bakhuvudet när du får alla nej. Jag började gå på auditions 2016 och fick min första musikalroll 2022. 

undefined
NT fick en promenad med artisten från Norge. Det blev ett samtal om branschen, en misslyckad karriärväxling och konsten att klara ett nej.

Med glimten i ögat berättar Lara att när hon fyllde trettio ville hon ge upp alltsammans och karriärväxla:

– Jag tänkte att HR ska jag jobba med. Arbetskultur vet jag något om. Man ska må bra på jobbet. Fick en anställning. Blev kvar en halv vecka. 

Lara fyrar av ännu ett av sina smittande skratt. 

– Alla var så stressade och mådde dåligt. Och j a g skulle hjälpa dem! Inom ett område jag inte ens kan! kvider hon fram mellan skrattsalvorna. 

Men i samma vecka som Lara ger upp sin korta HR-karriär, skriver en kompis att Göteborgsoperan inte hittar den de söker. Hon skickar en film och får en ensembleroll i Wicked. I augusti förra året går hon på audition för Beetlejuice:

 – Alla stod och skrek sina högsta toner, wailade och förberedde sig. Jag hade med mig noter till en enkel låt och ångrade mig genast. Det blev för mycket. Jag var tvungen att gå därifrån.

undefined
”Jag kom hit på audition och trivs fantastiskt bra här i Norrköping. Nu försöker jag få Arvid och våra hundar att flytta hit!” utbrister Lara Eide.

Men du gick tillbaka? 

– Ja! Och fick rollen som ”Argentina”!

Härligt! Slutligen, hur trivs du i Norrköping?

– Fantastiskt bra! Försöker övertyga min kille att flytta hit! Jag springer eller promenerar gärna i Folkparken och det är magiskt med allt vatten som rinner genom staden med alla gamla byggnader. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!