Kvinnliga satirtecknare får efterlängtad plattform

Kvinnliga och icke-binära satirtecknare lyfts fram i en ny utställning när Arbetets museum nu öppnar igen efter att ha varit stängt.

Satirtecknaren Karin Sunvisson (till vänster) och museiintendenten Carina Milde deltar i pressvisningen via länk.

Satirtecknaren Karin Sunvisson (till vänster) och museiintendenten Carina Milde deltar i pressvisningen via länk.

Foto: Gunnar Hagberg

Norrköping2020-06-16 18:00

Att satiren och satirbilderna är viktiga inslag i det demokratiska samhället tycks de flesta vara överens om. Däremot är nästan alla de mest kända och betydelsefulla satirtecknarna män.

– Satiren är ett lackmuspapper för yttrandefriheten. Vad säger det då om vår yttrandefrihet när bara en bråkdel av de satirbilder som syns i det offentliga rummet är tecknade av kvinnor, frågar sig Karin Sunvisson.

Själv tillhör hon undantagen och tilldelades EWK-priset på Arbetets museum ifjol för sina illustrationer. Nu är Karin Sunvisson dessutom representerad i den nya utställningen "Med pennan genom glastaket" som öppnade på tisdagen på Arbetets museum. En utställning som visar upp idel kvinnliga och icke-binära satirtecknare. Bidragen – 100 bilder från 56 tecknare– kommer från "Women Cartoonists International Award" där Sverige representerades av just Karin Sunvisson.

– Jag ser gärna utställningen som en utmaning för redaktörer och publicister som av gammal vana eller brist på fantasi bara engagerar manliga tecknare. Det finns en hierarki där kvinnliga tecknare anlitas för att dekorera och manliga för att kommentera, säger hon.

– Även vi kvinnor behöver plattformar för att nå ut till vår publik. Satiren bygger på att vara nära publiken och kräver dess reaktioner. För att bli riktigt bra som satirtecknare måste man få publicera sig. Den möjligheten saknas för kvinnor nu.

Både Karin Sunvisson och Carina Milde, intendent för EWK-museet på Arbetets museum, deltar under tisdagens öppnande på länk och låter sig intervjuas coronasäkert via en laptop som är placerad på ett ståbord i utställningslokalen. Carina Milde kallar utställningen för en "viktig ögonöppnare" och påpekar vilken bredd det finns bland kvinnliga satirtecknare.

– Ett bevis på att det finns andra satirtecknare än män där ute i världen, säger hon.

– Titeln syftar på det motstånd som kvinnor och icke-binära tecknare möter på väg uppåt i karriären.

Utställningen behandlar två olika teman, "jämställdhet" och "klimatförändringar", och visar också de vinnande verken av Doaa el-Adl, från Egypten, och Camilla de la Fuente, Venezuela/Mexiko, som vann varsin klass i "Women Cartoonists International Award" nyligen. Utställningen markerar också nyöppnande av Arbetets museum som varit stängt i samband med coronautbrottet. Till en början håller man öppet tisdag-lördag klockan 09–16.

Karta: Norrköping
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!