Det var för lite drygt två år sedan som hennes verk visades upp för första gången i gångtunneln under Hjalmar Brantings gata vid Borgsmoskolan. Det bestod av printade bilder monterade på aluminium och var en del av projektet "Klocket möter konsten" – en satsning av Norrköpings konstmuseum, Hyresbostäder, Samhällsbyggnadskontoret och Hyresgästföreningen.
Bilderna föreställde kartor över området tillsammans med foton av kläder som samlats in av boende.
– Det har blivit utsatt för skadegörelse vid två tillfällen. Första gången restaurerade vi verket, men när det skedde igen tidigt på hösten hade vi inte resurser att göra om konstverket igen. Då fick vi helt enkelt ta bort det, säger Mattias Åkeson, intendent och ansvarig för offentlig konst på Norrköpings Konstmuseum.
Han berättar att skadegörelsen var omfattande.
– Man har slagit på plåtarna och rivit loss fotografierna. Klotter är enkelt att hantera men det här var verkligen destruering. Det såg inte bra ut så vi var tvungna att plocka ner det.
Är det vanligt att offentlig konst vandaliseras på det här sättet?
– Nej, jag skulle säga att vi har väldigt lite skadegörelse och relativt lite klotter. Att man ger sig på något så här radikalt, det är väldigt, väldigt ovanligt. Jag kan inte komma på att det har hänt någon annan gång.
Maria Friberg, som har gjort liknande konstverk på andra platser i Sverige, berättar att hon aldrig varit med om något liknande.
– Det är otroligt sorgligt och lite oväntat. Vi tyckte att vi förankrade det så himla bra på platsen då vi träffade och pratade med boende i Klockaretorpet och med eleverna på skolan. Tanken var att det skulle kännas som deras verk. Det känns som att varken jag som konstnär eller de som placerade verket kunde göra något mer, säger hon.
Har du någon tanke om varför det blev så här?
– Nej, det kan man inte förstå. Konstverket var inte alls provocerande. Men kanske var det ett utsatt läge – en ganska mörk plats där man kan hålla på ostört och förstöra något.
Exakt hur mycket kostnaden för verket, som nu inte finns kvar, landade på är oklart.
– Men när vi åtgärdade konstverket första gången tror jag det kostade cirka 100 000 kronor, säger Mattias Åkesson.