Releasedatum spikat för spelet som gjorts i Norrköping

27 april är det dags. Då släpps spelet "Bramble: The Mountain King", som i fem år varit under utveckling av spelstudion Dimfrost från Norrköping.

Fredrik Selldén var tidigare vd på Dimfrost och i dag arbetar han som Design director. Dimfrost blev 2019 uppköpta av spelförläggaren Maximum Entertainment (tidigare Zordix).

Fredrik Selldén var tidigare vd på Dimfrost och i dag arbetar han som Design director. Dimfrost blev 2019 uppköpta av spelförläggaren Maximum Entertainment (tidigare Zordix).

Foto: Joakim Blomqvist

Norrköping2023-02-07 17:00

Vi har tidigare skrivit om Dimfrost, som är en spelstudio från Norrköping. Under tisdagen kavlade man ut nyheten som många spelintresserade har väntat på, tillsammans med en ny trailer för spelet.

– Det känns surrealistiskt och väldigt kul. Vi har jobbat så länge med spelet och nu börjar det närma sig. Man har inte riktigt förstått det själv. Vi har hållit på med det sedan 2018, så det har varit en del av ens liv väldigt länge, säger Fredrik Selldén, medgrundare av Dimfrost.

Hur ser förväntningarna ut?

– Det är svårt att säga, jag är en person som överlag hellre blir positivt överraskad än besviken. Men vi ser att det finns ett väldigt stort intresse, också internationellt. Framför allt i Japan. Man är försiktigt optimistisk.

undefined
Fredrik Selldén var tidigare vd på Dimfrost och i dag arbetar han som Design director. Dimfrost blev 2019 uppköpta av spelförläggaren Maximum Entertainment (tidigare Zordix).

Fredrik Selldén beskriver Bramble: The Mountain King som ett äventyrsspel där den nordiska folktron spelar en central roll. Utformningen är filmisk och storydriven. En detalj som är viktig att känna till: Spelet kommer att ha en 18-årsgräns.

– Vi jobbar med de mörka folksagorna. Jag brukar säga att vi gör en vuxenversion av Disney. Det är inte ett rent skräckspel, utan snarare ett äventyrsspel med skräckelement. Vi är mer ute efter den där "creepy"-känslan än rena "jump scares".

undefined
"Vi har växt väldigt mycket sedan vi blev uppköpta. Och vi fortsätter att gasa och att skapa speljobbsmöjligheter i Norrköping som inte har funnits tidigare", säger Fredrik Selldén. Bilden är från det kommande spelet.

Vad återstår nu?

– Det är att polera det sista och att se till att det inte finns några buggar. Men det är inga stora grejer som ska till, nu ska det gå smidigt.

Spelet kommer att vara tillgängligt för både PC och konsol.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!