Krogkollen
På de flesta hotell förväntar man sig möjligheten att kunna stilla sin hunger. I många fall är det kedjor med koncept och menyer som i princip ser likadana ut, oavsett om du är i Malmö eller Kiruna. The Lamp Restaurant är inte den typen av hotellrestaurang.
Inne på "Lampan", som hotellet kallas i folkmun, är det Isac Hultmark som har det övergripande ansvaret för stekgrader, uppläggningar och menyer. Sedan drygt ett och halvt år tillbaka är han kökschef, trots sin relativt ringa ålder på 23 år.
– Ja, det är väl inte så vanligt att man får den här rollen redan när man är 22 år. Mitt driv har alltid varit att lära mig mer, att aldrig vara nöjd. Det kan vara bra, men aldrig jättebra. Jag nöjer mig aldrig.
Redan innan Isac blev kökschef hade restaurangen ett tydligt koncept på hur de vill profilera sin matlagning.
– Vi är en restaurang som vågar göra annorlunda saker och använder oss av smaker som många kanske inte är så vana vid. Stilen på matlagningen är "asian fusion" – svenska smaker med en flirt till det asiatiska köket. Och eftersom Asien är så stort finns det oändligt mycket roligt man kan hitta där. Det har blivit mycket Instagram och Youtube de senaste åren för att hitta inspiration.
Asian Fusion är en stil som blivit ganska trendig de senaste åren. Det är en term som kanske inte alla är bekanta med, så jag ber Isac att förklara närmare vad det innebär.
– Förutom att blanda lokala råvaror med asiatiska handlar det mycket om att hitta balansen mellan syra, sötma, sälta, styrka och inte minst umami. Vi vill laga de rätter som folk är vana vid, men sedan ge vår touch till det. För tillfället funderar jag på en rätt utifrån klassiska kroppkakor. Det är roligt att laga den här maten och ibland vaknar jag upp mitt i natten av att jag kommer på kombinationer jag vill testa.
Måste man tänka på något speciellt när man är en hotellrestaurang?
– Vi har verkligen alla typer av gäster här så det måste finnas något för alla. Det är många som är på resande fot, i form av företagare och turister och så har vi självklart många lokala besökare. Hotellet är privatägt och de låter oss komma med idéer och göra roliga saker. Det hade man nog inte fått göra om man var del av en kedja, säger Isac Hultmark.