Handlare: "Pinsamt av arrangören"

Det nya betalsystemet kraschade innan Bråvallafestivalen ens hade hunnit börja.

Funkar inte. Den här synen mötte många hungriga festivalbesökare på torsdagseftermiddagen.

Funkar inte. Den här synen mötte många hungriga festivalbesökare på torsdagseftermiddagen.

Foto: Joakim Blomqvist

Norrköping2014-06-26 17:45

Videon är inte längre tillgänglig

Scorpios vd FolkertKoopmans hyllade det nya betalsystemet med ett chip i festivalarmbanden i gårdagens NT. Kallade det för framtiden. När det blev skarpt läge på torsdagen visade det sig dock inte hålla måttet för tillfället. Både kunder och försäljare rasade när det inte gick att betala med armbanden som laddats med pengar.

Besökarna kunde inte äta och handlarna fick inte sälja.

Samson Hietala som egentligen skulle ha sålt pulled pork är kritisk till festivalarrangören FKP Scorpios agerande.
- Det är pinsamt av arrangören att det inte funkar. De har inte tänkt igenom det här med matförsäljningen över huvud taget. Jag förstår inte att det inte finns några alternativ till chippen, säger Samson Hietala.

Uppdatering: Strax efter 19-tiden hade Samsons problem lösts så att han kunde öppna igen.

Hos Fredrik Andersson, vars matstånd utsågs till "Bästa festivalmaten på Bråvalla 2013", fick man slänga en mängd färdiglagad mat när ingen kunde betala för den. Först framåt klockan 16.00 på eftermiddagen hade han en datoriserad kassa på disken som verkligen kunde ta emot festivalbesökarnas betalning.

– Vi förlorar stora pengar på det här, sa han. Vi har hållit på i flera timmar med att försöka få ordning på det. Vi har sagt till om problemen flera gånger utan att någonting har hänt. De säger att de ska komma men ingen kommer. Blir det inte bättre ger jag inte mycket för det nya betalsystemet.

Längs hela matgatan, "Food court", var irritationen märkbar långt in på torsdagseftermiddagen. Några få matförsäljare hade fått igång sina betalningssystem, medan de flesta tvingades nobba hungriga och törstiga besökare när armbanden inte fungerade. Flera talade om skandal och hade blivit lovade sänkt hyra som kompensation.

Även besökarna var skeptiska.

– Systemet är nog jättebra, när det fungerar. Vilket det inte gör nu, sa Emilia Mannerhof och fick medhåll av kompisarna vid bordet.

De festade på ungersk langos, klassiskt festivalkrubb.

– Men det är bara för att det var det enda som gick att få, sa Alexandra Nilsson. Jag gillar det inte ens. Jag ska klaga i mitt nästa blogginlägg. Jag har 150 000 som följer min blogg varje dag.

Hos stånden där man kunde ladda sina armband med pengar var det också långa köer under torsdagen. Trots att företaget YouChip hade ett 80-tal inhyrda medarbetare på 16 olika stationer på området. Själva proceduren att ladda armbandet med pengar var emellertid smidig och såg ut att flyta på bra. Det hårda trycket från festivalbesökarna skapade dock ofrånkomligt köer.

Annikki och Ralf Eriksson fick köa i en och en halv timme innan de kom in.

- Det var alldeles för länge. Vi stod i fel kö, insåg vi efter en timme. Det känns ganska onödigt. De borde kunnat lösa det smidigare, säger Ralf Eriksson.

- Det står ingenstans var man ska stå, säger Annikki Eriksson.

Jari Sirén från Skärholmen köade först 45 minuter i insläppet och fick sen stå minst lika länge i kö för att fylla på sitt betalarmband.

- Man förväntar sig en del kö, men vissa saker hade kunnat göras bättre. Det var kaotiskt utanför entrén, säger Jari Sirén.

Linn Stigsson Stern, pressansvarig på Scorpio, kunde inte förklara det havererade betalsystemet på torsdagseftermiddagen.

– Jag kan bara säga att vi jobbar för fullt för att lösa det, sa hon.

Stefan Papangelis som är vd på Upplev Norrköping säger till 24nt att problemen inte beror på chipen utan att det är ett haveri med kassaapparaterna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!