Det blir en tvåstegsraket av Fatima Moallim. På fredagen skapar hon verket under en tyst performance under fyra stycken 30 minuters sittningar för en förbokad publik. På lördagen kan resultatet beskådas av besökarna på Ståhl Collection som har öppet 11-16.
Att skapa live som en performance har varit en genomgående drag i hennes konstnärskap.
– Jag har inte gjort det på ett tag på grund av covid så det här blir min första performance på ganska lång tid, säger hon.
Vad är det lockar dig med just performance?
– Det är det direkta uttrycket. Det uppstår nåt mellan dig själv och publiken där i stunden som jag tycker är väldigt ärligt och direkt. Det blir ett väldigt effektfullt sätt att förmedla konsten. När man gör nåt live kan man inte ändra så mycket och man blir både mer självsäker och osäker på samma gång.
– Det bästa är att det är oväntat och därför gillar jag egentligen inte att prata om det innan.
Fatima Moallim föddes i Moskva 1992 och är uppvuxen i Växjö. Hon är självlärd och har redan en imponerande meritlista på den svenska konstscenen. Moallim har bland annat visats på Moderna Museet Stockholm, Göteborgs konsthall, Marabouparken, Zinkensdamm tunnelbannestation i Stockholm och på glasfasaden på Bonniers konsthall. Grunden i hennes konstnärskap är teckning, performance och digitala verk.
På Ståhl Collection har hon valt att skapa på en fem meter lång linoleummatta som är uppsatt direkt i entréhallen på Ståhl Collection.
– Jag var där förra året och såg platsen så på det sättet har vi haft en dialog men vad motivet blir får vi. Jag har en tanke men exakt vad det blir får växa fram tillsammans med publiken och energin i rummet, säger Fatima Moallim.
Kontakten med Mikael Ståhl och Ståhl Collection var oväntad.
– Jag fick en mejl där de undrade om jag ville komma ner och titta på samlingarna och då berättade Mikael att hans dotter hade sett det jag gjort på Zinkensdamm men att han skulle tycka om verket hade jag inte kunnat föreställa mig.
– Det är en imponerande samling han har och det känns som en stor ära att få vara med även om det inte var jättemånga konstnärer jag kände till. Jag är ju helt självlärd och är fortfarande i den processen att jag håller på att lära mig om olika konstnärskap och inspireras av äldre konstnärer, säger Fatima Moallim.