Emma, 25, sade upp sig – nu gör hon succé på Tiktok och Youtube

Norrköpingsbon Emma Järnåsen, 25, har över 100 000 följare på Tiktok och Youtube. Nu satsar hon på en karriär som "content creator".
– Jag är sjukt tacksam att kunna göra det, säger Emma Järnåsen.

Emma Järnåsen, 25, sade nyligen upp sig från sitt jobb som contentkreatör på ett företag för att satsa helhjärtat på sina egna kanaler.

Emma Järnåsen, 25, sade nyligen upp sig från sitt jobb som contentkreatör på ett företag för att satsa helhjärtat på sina egna kanaler.

Foto: Axel Johansson

Norrköping2024-12-31 05:00

När vi träffar Emma Järnåsen har det gått lite drygt en månad sedan hon sade upp sig från sitt jobb som content-kreatör på ett företag för att satsa helhjärtat på sina egna kanaler.

Det hela började under pandemiåret 2020. Emma Järnåsen, som alltid varit intresserad av filmskapande och av fantasy, hoppade på en Tiktok-trend som växte fram kring Harry Potter-karaktären Draco Malfoy – "Dracotok".

– Då var det jättemånga Harry Potter-fans som började skapa content av honom. Jag testade att göra några humoristiska sketcher på samma tema, fick lite "views" och följare och fortsatte på den vägen, berättar Emma Järnåsen.

Den trenden är numera överspelad, men Emma Järnåsen har fortsatt att ladda upp klipp och sakta men säkert har hennes kanaler växt.

Hennes videos utgår i dag från fler filmer och serier inom fantasygenren, men det huvudsakliga fokuset är fortfarande på Harry Potter. Det kan exempelvis vara att hon skapar outfits baserade på de olika karaktärerna eller att hon spekulerar kring vad hon tror att de skulle lyssna på för musik.

Hennes mest sedda videos har flera miljoner tittningar.

Hur är det att livnära sig på att skapa content?

– Det är ganska tufft, för plattformarna i sig betalar inte särskilt mycket. På Youtube måste jobba sig upp till miljontals views för att få en liten peng. Och på Tiktok kan man i nuläget bara tjäna pengar i länder som USA, England och Tyskland där det finns en "creator fund". De flesta content-skaparna livnär sig på samarbeten med företag, men i dagsläget är det inte helt lätt för många företag har inte råd, säger Emma Järnåsen och fortsätter:

– Hur mycket man tjänar varierar väldigt mycket beroende på hur bra en video presterar, då man får betalt per views. En riktigt bra månad har jag fått 14 000 kronor från Youtube, men snittar egentligen under det. Just nu ser jag det som en rolig grej och är tacksam för det jag får för den storleken jag har.

undefined
Även om hon har många följare är det inte helt enkelt att livnära sig på Youtube och TikTok, konstaterar Emma Järnåsen.
undefined
Emma Järnåsen, som är född och uppvuxen i Linköping, flyttade till Norrköping när hon fick jobb på Kolmårdens djurpark. Hon bor centralt i staden tillsammans med sin sambo Kristofer och rottweilern Lara.
undefined
Emma Järnåsen passerade nyligen en imponerande milstolpe på Youtube – 100 000 prenumeranter.
undefined
Emma Järnåsens videos handlar främst om Harry Potter.

Du känner ändå att det är värt att satsa helhjärtat på det du gör?

– Precis. Innan har jag jobbat med att skapa content för ett företag, men det ger inte heller så bra betalt. Och då tappade jag motivationen som behövs för mina egna kanaler. Att skapa innehåll som jag tycker är inspirerande och roligt ger mig så mycket mer.

Hur mycket tid lägger du på en video?

– Det varierar ganska mycket. När jag väl har en inspelningsdag brukar jag filma flera videos för att göra det mer effektivt. Men någonstans mellan 10 och 20 timmar skulle jag säga. Det krävs ganska mycket förberedelser.

Vad är de största utmaningarna?

– Det är att inte påverkas av hur en video presterar. När en video blir viral är det jätteroligt och man får det där lyckoruset. Men om man lägger upp något som inte går lika bra gäller det att vara mentalt stark och inte ifrågasätta sig själv.

Vad är dina bästa tips till någon som vill skapa content?

– Det kanske låter jätteklyschigt, men det är ändå att våga testa. Min approach i början var att om jag skämtar om mig själv kan ingen annan göra det för då är jag redan med på skämtet. Sedan gäller det att inte ge upp när en video inte går bra, för då kommer man ingen vart. När jag tittar tillbaka på mina första klipp tänker jag "herregud, hur ser det ut!". Men det är kul att se hur man utvecklas och jag har hela tiden ett driv att göra det bättre, säger Emma Järnåsen.

Emma Järnåsen

Bor: Centralt i Norrköping med sin sambo Kristofer och hunden Lara

Från: Linköping

Ålder: 25

Tiktok-konto: Mandalorianne, 142 000 följare

Youtube-konto: Emmaiden, 108 000 följare

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!