Dansgruppen Arkeolog 8 i Stockholm arbetar genreöverskridande i tematiska föreställningar och strävar efter att ha ett långsiktigt konstnärligt arbete.
– Vi är trötta på kortsiktiga projektstöd och vill bygga upp en annan arbetsplats för oss själva. Att vi är fem personer på scenen är en sorts politiskt ställningstagande, säger Clara Bankefors, utbildad på Balettakademin och tidigare gick De Geergymnasiets danslinje.
– De flesta fria grupper för barn och unga består av två eller tre personer, för det är vad man har råd med, men vi är alltid fyra eller fem. Dels för att vi är så många i gruppen och dels för att vi har hittat ett uttryck där det krävs. Man kan göra mer rumsligt med kompositionen om man är fler. Vi tycker det är fint att barnen får möta sådan scenkonst också.
– Vi rättar oss inte efter den bistra verkligheten och vill inte kompromissa med vårt konstnärliga uttryck. Men vi har också svårt att dela ut kollektivavtalsenliga löner, säger hon.
Den största delen av gruppens intäkter är gager från föreställningar.
– Vi tycker att det är riskabelt att lägga mycket tid på att söka pengar för korta projekt. Det ger inte så mycket och man kanske inte ens får de bidrag man söker. Det blir för mycket tid vid datorn, istället för att vara aktiv som dansare, koreograf och konstnär.
En arena för att sälja föreställningar är så kallade utbudsdagar som hålls runt om i landet, där man ger smakprov ur föreställningar för skolor och olika arrangörer.
– Det är tydligt att skolorna i Norrköping inte har råd att köpa in föreställningar. Vi har åkt till utbudsdagen i Norrköping utan att sälja en enda föreställning. Då har vi lagt resurser på att åka dit, och då vill man ju sälja så det täcker kostnaderna åtminstone, men gärna mer, säger hon.
– Vi upplever nog ändå att det finns en vilja av att köpa in professionell scenkonst i skolorna nationellt. Men i Norrköping har vi också märkt av ett tydligt fokus på att man helst lägger skapande skola-pengarna på verksamhet där barnen får vara delaktiga och prova på.