Efter mer än sex år på posten har Henrik Marmén valt att sluta sin tjänst som konstnärlig chef inom Norrköpings Symfoniorkester.
Henrik Marmén började sitt uppdrag i februari 2018 och har sen dess varit konstnärlig chef och verksamhetschef för Norrköpings Symfoniorkester.
– Mina år på Norrköpings Symfoniorkester har varit en fantastisk tid. Det är något unikt med staden, orkestern och kulturlivet här, vilket inte minst visas genom publikens starka stöd för sin orkester, säger Henrik Marmén i ett pressmeddelande.
Under Marméns tid har orkestern påbörjat en ny fas i sin konstnärliga utveckling, med Karl-Heinz Steffens som chefdirigent sen säsongen 20/21. Samtidigt har orkestern blivit mer efterfrågad för uppdrag även utanför regionen, och ska i sommar ut på turné i Europa.
Henrik Marmén arbetar kvar i Norrköping till 31 oktober. Dagen därpå börjar han sitt nya jobb som vd för Blåsarsymfonikerna i Stockholm. Arbetet med att utse hans efterträdare har inletts.
– Vi tackar Henrik för hans viktiga insatser för Norrköpings Symfoniorkester och önskar honom lycka till i sitt nya arbete, säger Staffan Rydén, tillförordnad vd för Scenkonst Öst.
En hätsk kulturdebatt rasade i Norrköping i höstas, som bland annat handlat om att Norrköpings kultur- och fritidsförvaltning avskaffats och nu ingår i nya Tillväxt- och utvecklingskontoret – men utan en uttalad kulturchef. Utredningen om att eventuellt sälja Louis De Geer-hallen har även orsakat protester och manifestationer.
Henrik Marmén säger till TT att det "inte var roligt" att orkestern stundtals pekades ut som ett slags bortskämd elit. Det är dock inte det som gör att han nu byter stad och jobb.
– Min upplevelse är att debatten stärkte symfoniorkestern, publiken strömmade till och bildade till och med en mänsklig ring runt konserthuset vid ett tillfälle. Jag tror att många människor vaknade till och förstod hur viktigt kulturlivet är, säger han till TT.
Henrik Marmén anser sig ha uppnått de flesta av sina målsättningar i Norrköping.
– Vi har skaffat en chefsdirigent som är idealisk, och har lyckats ta orkestern genom pandemin och få tillbaka publiken efteråt, publiksiffrorna gick upp med 30 procent förra året. Vi är till och med nominerade för en Grammis, säger han.