Med det passande namnet "Rost, frost och en fransk groda" ställer konstnärsparet John Eyre och Carina Moberg Eyre ut på Galleri Sander/NP33 (vernisssage lördag 12-16).
Två olika temperament och tekniker. För John Eyre handlar det om detaljrika akvarellmålningar och det är bilar och motorcyklar från 50- och 60-talets Amerika för hela slanten.
– Jag såg de bilarna och motorcyklarna när jag växte upp. Det slog an något hos mig och det har inte lämnat mig. Designen påminde om rymdskepp och det andades nån slags framtidstro, säger han.
Intresset har tagit honom till bakgårdar, garage och gamla bilskrotar i Sverige, USA och Kuba. Akvarellen lämpar sig särskilt väl till att återge rost och förfall, menar han och tidens tand syns tydligt på hans målningar.
– Det har säkert med mitt eget åldrande att göra. De har levt ett långt liv precis som jag.
Carina Moberg Eyre har ett annat förhållningssätt. Hon kastar sig mellan olika projekt som löper samtidigt, bland annat har hon följt omdaningen av Slussen i Stockholm i fem år och nyligen avslutat det med en utställning på Galleri Hantverket på Götgatan. Här är det dock bland annat en svit målningar med utgångspunkt i fransk groda som är i fokus.
– Jag hälsade på min syster i Frankrike när jag upptäckte hur den simmade omkring i en lite metallpool. Jag har aldrig målat en groda tidigare och kände att jag var tvungen att försöka, säger hon.
Utställningen pågår till 29/4.