– Jätteroligt att de valt oss för det vi har här, tycker Sandra Wall, näringslivsutvecklare på Norrköpings kommun.
Företaget Sound Diplomacy arrangerar konferensen och som värdstad ska Norrköping visa upp sitt musikliv.
Står kommunen för kostnaderna?
– Kommunen betalar för Hörsalen, de lokala artisterna och för dokumentation. Sound Diplomacy står för arrangemanget själva, svarar Sandra Wall.
125 deltagare i form av politiker, tjänstemän, studieförbund, musikorganisationer och företag i branschen kommer att vara med under fredag och lördag. Hälften av deltagarna är lokala. Reidar Svedahl (L) är en av de många talarna. För 50 pund kan allmänheten köpa biljetter.
Man kommer hålla till i Hörsalen och Louis de Geer Konsert & Kongress. En duo från musikgymnasiet och artisten "And we should die of that roar" kommer att uppträda.
Besökarna kommer också att se sig om under Kulturnatten. Vid Knäppingsborg ska de se årets musikvideo ”Power of equality” som unga feriearbetare har gjort.
Norrköping är en del av det internationella nätverket Creative Cities, där Unesco valt Norrköping som Sveriges musikstad.
– Musiken ska användas som en drivkraft i stadsutvecklingen, det är en av kriterierna. Och det gör vi ju i Norrköping. Vi tar ofta det för givet att det finns symfoniorkester och tekno i samma stad. Vi har till exempel gjort om vår gamla pappersfabrik till konserthall. Vi använder musik i integrationsprojekt och når ut mycket, säger Sandra Wall som kommer att vara moderator för framtidspanelen.
Konferensen ska ge idéer till hur musiklivet i Norrköping kan utvecklas.
– Konkreta idéer till hur vi kan göra staden till ett nav för musiken.
Norrköping åkte på ett par tuffa smällar när FKP Scorpios Bråvallafestivalen och Where's The Music lades ned.
Existerar fortfarande begreppet Norrköping – Sveriges musikhuvudstad?
– Det är en uttalad politisk vision som just nu sträcker sig till 2035 att bli en ”ledande kulturstad och Sveriges musikhuvudstad”. Visionen lever, men det är inte någon utmärkelse vi ska få, snarare siktar vi högre eftersom vi redan är en musikstad. I det dagliga arbetet är utvecklingsprocessen för det lokala musiklivet i fokus. Norrköping vill fortsätta vara en mötesplats för branschen, svarar Sandra Wall.
Som exempel på det berättar hon att Scorpios vd Bozo Rasic är med på den här konferensen och att evenemangsbolagen Live Nation och Brink & Berger har öppnat kontor i Norrköping.