Det Ă€r ett gĂ€ng hedrade författare som berĂ€ttar om sina böcker under mĂ„ndagens presentation â men Sami Said, nominerad för romanen "Satansviskningar", försöker hĂ„lla prischansen ifrĂ„n sig:
ââJag tĂ€nker att det hĂ€nder nĂ„gon annan för att slippa hĂ„lla pĂ„ och uppdatera min sjĂ€lvbild. Men jag antar att det hĂ€r ger boken ett slags tyngd.
En majoritet av Ärets nominerade romaner har sjÀlvbiografiska spÄr. Lyra Ekström LindbÀck spjÀrnade lÀnge emot den berÀttelse som hon helst ville skriva. "Moral: en roman" handlar om en doktorand som har en förbjuden affÀr med sin gifta handledare. En fiktiv historia men med vissa sjÀlvupplevda element, tillstÄr Ekström LindbÀck som just doktorerat i moralfilosofi.
ââJag hade inte kunnat ge ut den hĂ€r boken ens under pseudonym utan att folk Ă€ndĂ„ hade förstĂ„tt att det finns vissa sjĂ€lvbiografiska drag, sĂ€ger hon.
Romanen handlar ocksÄ om autofiktionens makt.
ââMen det Ă€r ingen offerberĂ€ttelse, ingen metoo-roman â bĂ„da sitter pĂ„ makt i förhĂ„llande till varandra. Hennes makt Ă€r att hon potentiellt kan ödelĂ€gga hans liv och hans karriĂ€r, medan han Ă€r hennes direkta chef.
Behövde 20 Är
Jonas Hassen Khemiri behövde 20 Är för att förstÄ de sjÀlvbiografiska trÄdar som han anvÀnder i romanen "Systrarna".
Andrev Walden i sin tur vĂ€ntade "ett halvt liv" innan han skrev "JĂ€vla karlar" utifrĂ„n sina egna barndomsupplevelser. Walden skildrar en pojkes försök att förstĂ„ en tillvaro dĂ€r mĂ€nnen â papporna â stĂ€ndigt byts ut. I det verklighetsförankrade hittade han den saga som han alltid hade velat skriva.
ââDe hĂ€r sju Ă„ren i mitt liv var sĂ„ intressanta för mig att skriva om för att de av naturen hade skĂ€nkts sagans dramaturgi. Det Ă€r egentligen en pojke som gĂ„r vilse i skogen i sju Ă„r och trĂ€ffar en massa konstiga varelser. Jag vill helst skriva sagor. Men den bĂ€sta sagan jag hade i mig fanns i min egen barndom.
Efter sex diktsamlingar har PĂ€r Hansson nu fĂ„tt sin första Augustnominering för debutromanen "Spindelbjörken". Ăven han har skrivit en barndomsskildring men om en vuxen man i kris, Joel, som försöker förstĂ„ sig sjĂ€lv.
ââDet Ă€r en fiktiv berĂ€ttelse med sjĂ€lvbiografiska inslag. Som författare mĂ„ste man skriva om sĂ„dant som man kan nĂ„got om. Men jag har anstrĂ€ngt mig för att inte skriva in mig i den sĂ„ kallade autobiografiska traditionen.
"FÀbless för sopor"
Inspirerad av Harry Martinsons "NĂ€sslorna blomma" men ocksĂ„ av sin egen pappa skildrar barnboksförfattaren Frida Nilsson ett tidlöst Fattigsverige i "HundĂ€garna" och "KattĂ€garna" â dĂ€r djuren figurerar som underklass utan demokratiska rĂ€ttigheter.
ââJag har en fĂ€bless för sopor och trasiga existenser. Det handlar vĂ€ldigt mycket om min pappa som i mina ögon alltid stod en bit utanför, kanske för att han ville, men inte alltid. Det var ett eget val, men pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt kan den typen av val bli ett ok, sĂ€ger hon.
Bland fackböckerna finns Henrik Berggrens tredje bok om Sverige under andra vÀrldskriget, "Landet utanför" som ger bakgrunden till den svenska nyorienteringen i NatofrÄgan, framhÄller han. Ekonomijournalisten Knut Kainz Rogneruds bok "Sundsvallsoligarken" handlar om hur Àven svenska industrier blev en viktig pusselbit i Putins maktbygge.
ââFör Sverige var det en enorm möjlighet nĂ€r Putin kom till makten och oljan gjorde att ekonomin gick starkt i Ryssland. DĂ„ var det mĂ„nga som tĂ€nkte âhĂ€r kan vi tjĂ€na pengarâ. I Sverige var det fullt fokus pĂ„ Ryssland med vĂ€ldigt fĂ„ frĂ„gor om mĂ€nskliga rĂ€ttigheter eller demokrati.