Suzanne Osten stÀller saker pÄ sin spets

Vuxenteater och babydrama – allt hon gjort och gör – utgĂ„r frĂ„n det som Suzanne Osten kallar för barnpositionen i sitt liv. I sin sjĂ€lvbiografi vill hon berĂ€tta hur det var – eller hur hon tyckte att det var.

Kassvis med manuskript har nu blivit sjÀlvbiografin "Vem tror hon att hon Àr, Suzanne Osten?"

Kassvis med manuskript har nu blivit sjÀlvbiografin "Vem tror hon att hon Àr, Suzanne Osten?"

Foto: Christine Olsson/TT

Litteratur2021-11-10 11:36

Suzanne Osten ligger uppochnedvÀnd, iklÀdd i knallgröna MahjongklÀder, i en fÄtölj och röker. Omslagsbilden skulle kunna förestÀlla ett slags vuxen Pippi och ÀndÄ absolut inte, eftersom det Àr omöjligt att förestÀlla sig en Pippi som röker, intresserar sig för sex och queera relationer.

SjĂ€lv ger Suzanne Osten sig rollen som en coyote – prĂ€rievarg och överlevare – och nĂ€r hon 2009 intervjuas för jobbet som potentiell ny Dramatenchef förklarar hon att hon – om de vĂ€ljer henne – vill ta nycklarna till nĂ„gra privilegierade skĂ„despelares "hĂ„ngelloger".

– NĂ€r jag sĂ€ger sĂ„dant Ă€r det vĂ€l för att stĂ€lla saker pĂ„ sin spets. Om jag hade vĂ„gat göra det det vet jag inte, men jag sade det i alla fall, sĂ€ger hon nu.

"Vem tror hon att hon Àr, Suzanne Osten?" Àr titeln pÄ sjÀlvbiografin och omslagsbilden Àr hÀmtad frÄn en workshop som föregick hennes surrealistiska avskedsförestÀllning pÄ Unga Klara 2014, den institution som hon under 40 Är byggt upp och som trots alla framgÄngar bedömdes vara för kostsam för Stockholms Stadsteater. Detta trots att hennes lön hela tiden varit lÀgre Àn manliga regissörers, nÄgot hon upptÀckte först nÀr hon skulle sluta, skriver hon.

Anslaget till avskedsförestÀllningen rÀckte inte till scenklÀderna. Utan att tala om det för ensemblen hÀmtade Suzanne Osten klÀder ur den egna garderoben och lÀt sina medarbetare gÄ loss.

Det teatrala

Även det egna livet – stoffet – behandlar hon i viss mĂ„n som en teaterpjĂ€s. Hennes sjĂ€lvbiografi Ă€r till stora delar skriven i tredje person och i tre akter: "frihet, jĂ€mlikhet och broderskap". Kanske för att hon helt enkelt gillar det teatrala, lekfyllda och stiliserade.

– Jag ville inte göra nĂ„gon bitter bok. Och jag ville inte göra allt kul och förtrĂ€ngt heller, jag Ă€r alltid misstĂ€nksam mot mig sjĂ€lv. Samtidigt Ă€r det ingen uppgörelsebok med gamla ex eller sĂ„, det Ă€r rĂ€tt meningslöst.

Som 77-Ă„ring tycker hon sig ha nĂ„tt en punkt dĂ€r hon kan se vad hon har fĂ„tt i livet och hur det ena lett till det andra. SmĂ€rtpunkterna finns med: en skilsmĂ€ssa, att hon blev slagen av en partner och förlusten av Unga Klara. Första akten – frihet –handlar om uppvĂ€xten med en psykiskt sjuk mamma och vĂ€gen ut ur barndomen. Som litet barn fĂ„r hon ligga i en spjĂ€lsĂ€ng utan blöja och i stĂ€llet kissa ner pĂ„ sĂ„gspĂ„n. Hon minns det inte, men har fĂ„tt höra om det i efterhand.

– Det ansĂ„gs vĂ€ldigt modernt, det moderna Ă€r ibland kusligt, jag tror att det hĂ€r var ett slags uppfinning som skulle vara hygienisk, ett sĂ€tt att spara blöjor pĂ„. Men det var ju kallt och inte sĂ„ empatiskt för den lilla barnkroppen!

Men modern, filmkritikern Gerd, sÄg samtidigt till att barnavÄrdsnÀmnden fosterhemsplacerade dottern under sommarloven och satte henne ocksÄ i Stockholms första Waldorfskola dÀr fröken Margareta lÀt barnen mÄla, musicera och spela teater.

– Underskatta aldrig vad en bra lĂ€rare kan göra! Och VĂ„r teater som jag gick pĂ„ – var gratis! Det fanns inte en krona hemma hos oss till fritidsverksamheter. Det var ocksĂ„ min första kulturpolitiska ambition att allt för barn mĂ„ste vara gratis sĂ„ att förĂ€ldrarna inte kan stoppa barnen! Nu Ă€r vi lĂ„ngt ifrĂ„n det. Allt vĂ€rderas i pengar och man tror ibland ocksĂ„ att det som Ă€r gratis saknar vĂ€rde.

RĂ€tt till konst

Suzanne Ostens dramatik och film prÀglas av uppfattningen om att barn har samma rÀtt till konst som vuxna vilket fick henne att arbeta fram en egen konstnÀrlig praktik, omskriven i forskningsrapporter och avhandlingar. Hon vill Ästadkomma livsvilja men har av vissa fÄtt kritik för att ge barnen mer Àn vad de klarar.

– Varför ska inte "Babydrama" vara lika intressant som "Peer Gynt", varför ska inte en barnpjĂ€s vara utrustad med de bĂ€sta skĂ„despelarna? Men tyvĂ€rr Ă€r vi ju sĂ„ beroende av vuxnas Ă€ngslan. Vi som hĂ„ller pĂ„ med konst för barn – vilket jag tycker att jag gör – möter hela tiden en enorm rĂ€dsla.

NÀr hon skrivit sjÀlvbiografin har hon för sig sjÀlv laborerat med vad hon kallar "berÀttigad avundsjuka" och "missunnsamhet". Att ogilla Marie-Louise Ekman som Dramatenchef hade varit missunnsamt. Men att SVT spelat in blott en timme av alla hennes uppsÀttningar pÄ Unga Klara betraktar hon som tjÀnstefel.

– BerĂ€ttigat raseri Ă€r nĂ€r Benny Fredriksson lĂ€gger ner min teater. Men jag vinner inget pĂ„ att bita honom i benet, jag mĂ„ste skaka hand och fortsĂ€tta vara schysst, sĂ€ger hon och berĂ€ttar att hon tog hjĂ€lp av en professionell coach för att klara att gĂ„ vidare.

Processdrivet igen

Under arbetet med boken har hon samtidigt blivit varse hur det processdrivna och undersökande arbetssÀtt som hon bedrev pÄ Unga Klara försvunnit i hela samhÀllet.

– Tid kostar, och allt Ă€r numera satt i ett stramt excelark.

Trots det förhandlar hon just nu med Dramaten om ett helt nytt processdrivet teaterprojekt. Intresset delar hon med teaterchefen Mattias Andersson som Àven han har jobbat pÄ Unga Klara. Hon kontaktade honom och lade fram sitt förslag.

– Ja, det Ă€r sĂ„ man gör, sĂ€ger hon med stor sjĂ€lvklarhet.

Suzanne Osten om...

... sitt tidigare projekt med ungdomar i Hjulsta och dagens gÀngkriminalitet:

Jag vill inte vara teaterromantiker. Det Ă€r inte skĂ„despelare vi ska utbilda. Det Ă€r det inre livet vi ska ha idĂ©er om, det existentiella i mĂ€nniskan, varför lever vi? Vad Ă€r meningen med allt? Är en Rolexklocka viktigare Ă€n grodan som jag har i handen? Det finns sĂ„ mycket som de hĂ€r barnen aldrig möter, de behöver relationer och sugs in av större grabbar som ger dem uppdrag. Det Ă€r sĂ„ klockrent tydligt, vad har de att sĂ€tta emot?

...om "Jösses flickor":

DÄ skrev vi en tidsanda, men jag blir lika rörd nÀr jag hör det nu. För nÀr vi var unga hade vi ingen koll pÄ alla som gÄtt före oss, och det gjorde oss förbannade. Vi satt pÄ arbetarrörelsens arkiv och lÀste om mÀngder av kvinnor som vi aldrig fÄtt lÀra oss om. Allt Àr kunskapsbaserat, om man inte vet nÄgot kan man inte förÀndra. Vi var tvungna att plugga, hur ser ett samhÀlle ut, vad Àr viktigast?

Fakta: Suzanne Osten

Född: 1944.

UppvÀxt: PÄ Stora Essingen, tillsammans med sin mamma Gerd som var filmkritiker och vars psykiska problem tilltog under Ären.

Namn: Under sina första Är hette hon Carlota efter en spansk cirkusartist. I skolan tog hon sig namnet Suzanne för att slippa bli mobbad. Om nÄgon kallade henne Sussie lÀt hon bli att svara.

Bakgrund: Studentteatern i Lund, Fickteatern, Unga Klara, Àr utbildad gestaltningsterapeut samt frilansande regissör och förelÀsare.

Bor: I Stockholm.

Familj: SÀrbo, dotter och ett barnbarn som i dag Àr 25 Är och som Àven hon jobbar med teatern.

Framtidsplaner: Är erbjuden att regissera en Ă€nnu ospelad pjĂ€s av Lars NorĂ©n pĂ„ Kulturhuset Stadsteatern vĂ„ren 2022. Förhandlar med Dramaten om en processdriven uppsĂ€ttning Ă„ret efter.

LĂ€ser just nu: "'Övervakningskapitalismen' av Shoshana Zuboff, det Ă€r mĂ„steboken som ingen fĂ„r lĂ„ta bli att lĂ€sa. Hon Ă€r en jĂ€ttespĂ€nnande Harvardforskare som bestĂ€mt sig för att bekĂ€mpa att algoritmerna Ă€ter upp vĂ„ra liv. Den Ă€r vĂ€lskriven och lĂ€skig."

Lyssnar pÄ: "I gÄr en jÀttebra platta av Tom Jones som var samhÀllskritisk, och som var otroligt bra. Och allt udda som jag kan komma över. "

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!