Suzanne Osten ligger uppochnedvÀnd, iklÀdd i knallgröna MahjongklÀder, i en fÄtölj och röker. Omslagsbilden skulle kunna förestÀlla ett slags vuxen Pippi och ÀndÄ absolut inte, eftersom det Àr omöjligt att förestÀlla sig en Pippi som röker, intresserar sig för sex och queera relationer.
SjĂ€lv ger Suzanne Osten sig rollen som en coyote â prĂ€rievarg och överlevare â och nĂ€r hon 2009 intervjuas för jobbet som potentiell ny Dramatenchef förklarar hon att hon â om de vĂ€ljer henne â vill ta nycklarna till nĂ„gra privilegierade skĂ„despelares "hĂ„ngelloger".
ââNĂ€r jag sĂ€ger sĂ„dant Ă€r det vĂ€l för att stĂ€lla saker pĂ„ sin spets. Om jag hade vĂ„gat göra det det vet jag inte, men jag sade det i alla fall, sĂ€ger hon nu.
"Vem tror hon att hon Àr, Suzanne Osten?" Àr titeln pÄ sjÀlvbiografin och omslagsbilden Àr hÀmtad frÄn en workshop som föregick hennes surrealistiska avskedsförestÀllning pÄ Unga Klara 2014, den institution som hon under 40 Är byggt upp och som trots alla framgÄngar bedömdes vara för kostsam för Stockholms Stadsteater. Detta trots att hennes lön hela tiden varit lÀgre Àn manliga regissörers, nÄgot hon upptÀckte först nÀr hon skulle sluta, skriver hon.
Anslaget till avskedsförestÀllningen rÀckte inte till scenklÀderna. Utan att tala om det för ensemblen hÀmtade Suzanne Osten klÀder ur den egna garderoben och lÀt sina medarbetare gÄ loss.
Det teatrala
Ăven det egna livet â stoffet â behandlar hon i viss mĂ„n som en teaterpjĂ€s. Hennes sjĂ€lvbiografi Ă€r till stora delar skriven i tredje person och i tre akter: "frihet, jĂ€mlikhet och broderskap". Kanske för att hon helt enkelt gillar det teatrala, lekfyllda och stiliserade.
ââJag ville inte göra nĂ„gon bitter bok. Och jag ville inte göra allt kul och förtrĂ€ngt heller, jag Ă€r alltid misstĂ€nksam mot mig sjĂ€lv. Samtidigt Ă€r det ingen uppgörelsebok med gamla ex eller sĂ„, det Ă€r rĂ€tt meningslöst.
Som 77-Ă„ring tycker hon sig ha nĂ„tt en punkt dĂ€r hon kan se vad hon har fĂ„tt i livet och hur det ena lett till det andra. SmĂ€rtpunkterna finns med: en skilsmĂ€ssa, att hon blev slagen av en partner och förlusten av Unga Klara. Första akten â frihet âhandlar om uppvĂ€xten med en psykiskt sjuk mamma och vĂ€gen ut ur barndomen. Som litet barn fĂ„r hon ligga i en spjĂ€lsĂ€ng utan blöja och i stĂ€llet kissa ner pĂ„ sĂ„gspĂ„n. Hon minns det inte, men har fĂ„tt höra om det i efterhand.
ââDet ansĂ„gs vĂ€ldigt modernt, det moderna Ă€r ibland kusligt, jag tror att det hĂ€r var ett slags uppfinning som skulle vara hygienisk, ett sĂ€tt att spara blöjor pĂ„. Men det var ju kallt och inte sĂ„ empatiskt för den lilla barnkroppen!
Men modern, filmkritikern Gerd, sÄg samtidigt till att barnavÄrdsnÀmnden fosterhemsplacerade dottern under sommarloven och satte henne ocksÄ i Stockholms första Waldorfskola dÀr fröken Margareta lÀt barnen mÄla, musicera och spela teater.
ââUnderskatta aldrig vad en bra lĂ€rare kan göra! Och VĂ„r teater som jag gick pĂ„ â var gratis! Det fanns inte en krona hemma hos oss till fritidsverksamheter. Det var ocksĂ„ min första kulturpolitiska ambition att allt för barn mĂ„ste vara gratis sĂ„ att förĂ€ldrarna inte kan stoppa barnen! Nu Ă€r vi lĂ„ngt ifrĂ„n det. Allt vĂ€rderas i pengar och man tror ibland ocksĂ„ att det som Ă€r gratis saknar vĂ€rde.
RĂ€tt till konst
Suzanne Ostens dramatik och film prÀglas av uppfattningen om att barn har samma rÀtt till konst som vuxna vilket fick henne att arbeta fram en egen konstnÀrlig praktik, omskriven i forskningsrapporter och avhandlingar. Hon vill Ästadkomma livsvilja men har av vissa fÄtt kritik för att ge barnen mer Àn vad de klarar.
ââVarför ska inte "Babydrama" vara lika intressant som "Peer Gynt", varför ska inte en barnpjĂ€s vara utrustad med de bĂ€sta skĂ„despelarna? Men tyvĂ€rr Ă€r vi ju sĂ„ beroende av vuxnas Ă€ngslan. Vi som hĂ„ller pĂ„ med konst för barn â vilket jag tycker att jag gör â möter hela tiden en enorm rĂ€dsla.
NÀr hon skrivit sjÀlvbiografin har hon för sig sjÀlv laborerat med vad hon kallar "berÀttigad avundsjuka" och "missunnsamhet". Att ogilla Marie-Louise Ekman som Dramatenchef hade varit missunnsamt. Men att SVT spelat in blott en timme av alla hennes uppsÀttningar pÄ Unga Klara betraktar hon som tjÀnstefel.
ââBerĂ€ttigat raseri Ă€r nĂ€r Benny Fredriksson lĂ€gger ner min teater. Men jag vinner inget pĂ„ att bita honom i benet, jag mĂ„ste skaka hand och fortsĂ€tta vara schysst, sĂ€ger hon och berĂ€ttar att hon tog hjĂ€lp av en professionell coach för att klara att gĂ„ vidare.
Processdrivet igen
Under arbetet med boken har hon samtidigt blivit varse hur det processdrivna och undersökande arbetssÀtt som hon bedrev pÄ Unga Klara försvunnit i hela samhÀllet.
ââTid kostar, och allt Ă€r numera satt i ett stramt excelark.
Trots det förhandlar hon just nu med Dramaten om ett helt nytt processdrivet teaterprojekt. Intresset delar hon med teaterchefen Mattias Andersson som Àven han har jobbat pÄ Unga Klara. Hon kontaktade honom och lade fram sitt förslag.
ââJa, det Ă€r sĂ„ man gör, sĂ€ger hon med stor sjĂ€lvklarhet.