Fällman skildrar östgötsk konstscen

Med sin bok "Konstscen Östergötland" har Christer Fällman dokumenterat och skildrat det regionala konstlivet.

Väl förtrogen. Christer Fällman kan den östgötska konstscenen.

Väl förtrogen. Christer Fällman kan den östgötska konstscenen.

Foto: Johnny Gustavsson

Linköping2015-12-17 19:41

När jag för två och ett halvt år sedan intervjuade Christer Fällman stod han i begrepp att gå i pension. Då hade han präglat Linköpings konstliv i decennier och hade varit föreståndare för Konsthallen Passagen och ansvarig tjänsteman för kommunens offentliga konst i tjugofem år.

Redan talade han om att skriva mera. Sagt och gjort: nu har han skrivit en bok med många illustrationer som innehåller det som ligger honom närmast hjärtat: Konstscenen i Östergötland.

– Ja, tack vare stöd och finansiering från flera aktörer kunde den tryckas i en upplaga på 3 000 exemplar, berättar han när vi slagit oss ned för en förmiddagsfika i Linköpings Stadsbiblioteks lilla kafé.

Noga läst sammanfaller han bok i tre delar: en redogörelse för den regionala och kommunala bildkonstpolitiken, ett testamente om Konsthallen Passagens historia och ett generöst urval konstnärspresentationer.

– Jag tycker det är viktigt att beskriva de kulturpolitiska förutsättningarna för konstlivet. Utan den blir det ingen konstscen och dess begränsningar påverkar till viss del den konstscen som finns, säger han.

Hans bok innehåller en kritik av de senaste årens svaga och färglösa kulturpolitiker.

– Ja, det krävs starka kulturpolitiker som har visioner och som kan stå upp för kulturen. Sten Engstrand, socialdemokrat från Norrköping, var en sådan. Fast jag gillar det Eva Andersson (S), regionfullmäktiges ordförande, säger. Hon verkar ha ett personligt engagemang för kulturen.

När det gäller Konsthallen Passagen påpekar han det självklara.

– Vem skulle annars skriva Passagens historia. Jag är kanske den enda kvar som har varit med från början, och det har ju inte alltid blåst medvind. Det har varit tuffa tag ibland under de här åren, det har funnits förvaltningschefer som i mitt tycke varit riktiga floppar, säger han.

– När det gäller konstnärerna skulle jag vilja ha tagit med ännu fler och urvalet är subjektivt. Och det är viktigt att ha med namn som Bertil Almlöf, Jan Erik Frisendahl och Hans Hermansson.

"Konstscen Östergötland" är utgiven på det lokala DIBB förlag, vars förläggare Johan Hagesund också är drivande kraft bakom Östergötlands Bokmässa.

– Det har fungerat bra. Han har varit en noggrann redaktör, berättar Christer Fällman.

Fast resultatet blev bra. "Konstscen Östergötland" är den första av förlagets böcker som fått statligt litteraturstöd.

– Ja, det är väldigt bra. Jag blev lite förvånad för det här är ju en regional bok. Och stödet innebär att boken kommer att köpas in av bibliotek i hela Sverige.

Framgången har givit Christer Fällman blodad tand; han vill skriva mer.

– En sak som inte finns med i den här boken är alla mina personliga möten med konstnärer i olika sammanhang och på olika platser. Inte minst för att också det är en del av mitt konstliv, alla minnen jag bär på. Det skulle jag kunna skriva om, och det är ju många som vill höra de berättelserna när jag är ute och pratar.

Konstscenen står alltid öppen och är föränderlig. Vi fortsätter att tala om de senaste händelserna i konstlivet, om dess internationalisering med invandrade samtidskonstnärer, nytänkande nomadiska institutioner som Museum för Glömska, programmet med internationella gästkonstnärer skapat av Campus Norrköping och idén om en ny konsthall på Strömsholmen i Norrköping.

Christer Fällman har visserligen lämnat sin yrkesverksamma roll i konstlivet, men engagemanget finns kvar och ögonen börjar lysa när vi talar om framtida möjligheter för konsten i Östergötland.

– Jag tycker att det borde komma något efter Passagen, säger han. Men det blir kanske i Norrköping det händer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!