Verk som kittlar lyssnaren

Det fanns ett klangligt samband mellan Victoria Borisova-Ollas verk Wings of the Wind och Richard Strauss symfoniska dikt Don Juan trots de hundra åren komponisterna emellan.

Foto:

Kultur och Nöje2008-01-25 00:18
Jag tänker både på den komplexa strukturen, tätheten och förtunningarna samt den stora gesten. Båda, var och en i sin tid, triggar de traditionella uttrycken och blandar nya färger. Så grymt stimulerande detta är! Bägge kittlar även lyssnaren med ett myller av aktiviteter; Strauss med plötsliga semikolon i de musikaliska förloppet, Borisova-Ollas med okonventionella utropstecken. Båda slutar i en känsla av utmattning. Strauss har vi hört tidigare, hans unga rysk-svenska kollega håller just på att pressas på cd med SON. Nyfiken är jag. Även dirigenten Uro? Lajovic var en positiv överraskning, han hade hela orkesterklangen
i sin hand. Det var välgörande att se en maestro använda även vänsterhanden för signaler och uttryck. Han lyckades locka det bästa ur hela orkesterapparaten. Unga flöjtisten Sharon Bezaly hade Mozarts andra flöjtkonsert på sin lott. Dynamiskt, välpolerat och artigt radade hon upp tonerna som i ett pärlband. Hennes val att använda kadenser av modernt snitt var strålande. Här ställdes en mild galenskap mot Amadeus balanserade värld när hon bjöd på musikaliska läckerheter med både kaxighet, skuggor och dagrar. I François Bornes pretentiösa och ganska tråkiga Carmenmusik fick Bezaly visa sin allra mest virtuosa sida. Hon gjorde vad hon kunde för att kombinera virtuositeten med konstnärliga värden.
Solist: Sharon Bezaly, flöjt Dirigent: Uro? Lajovic Musik av: Borisova-Ollas, Mozart, Borne, Strauss De Geerhallen, Norrköping
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!