Stadsmuseet låter Norrköpings- borna fylla reklampelare

Nu får Norrköpingsborna chansen att ta makten i egna händer. På söndag erbjuder Stadsmuseet dem att tillverka affischer med sina idéer, förslag och drömmar om hur staden ska se ut.

Anders Karlin och Hannah Gruffman flankerar en av de affischtavlor som inom kort ska bära Norrköpingsbornas egna förslag till att förbättra sin stad.Foto: FREDRIK JONSON

Anders Karlin och Hannah Gruffman flankerar en av de affischtavlor som inom kort ska bära Norrköpingsbornas egna förslag till att förbättra sin stad.Foto: FREDRIK JONSON

Foto:

Kultur och Nöje2006-10-19 04:00
Just nu visar museet utställningen "Norrywood - som staden kunde ha varit" där en rad aldrig förverkligade förslag om staden presenteras. Till exempel att Norrköping skulle få en spansk trappa där Dominohuset nu ligger, en flytande restaurang på Strömsholmen bestående av en flygplanskropp från en DC-4 eller en småbåtshamn där Grand Hotel ligger i dag. I utställningen finns också ett klotterplank där besökarna själv kan skriva ned sina förslag om hur Norrköping ska bli häftigare, vackrare och mer attraktivt.
- Under kulturnatten blev det alldeles fulltecknat. Jag skrev av alla förslag innan jag suddade ut dem. De handlade bland annat om att färga Strömmens vatten rosa på sommaren, ge Norrköping fjällutsikt eller riva studentbostäderna i kvarteret Bollen, berättar Hannah Gruffman på Stadsmuseet.
Därför födde hon och Anders Karlin idén om en affischkampanj. På söndag inbjuds därför alla Norrköpingsbor att göra sina egna affischer om Norrköpings framtid som sedan ska sättas upp på mellan fyrtio och femtio anslagstavlor som kommunen disponerar mellan den 13-26 november.
- Den enda begränsningen är antalet affischer samt att inte sprida religiösa, politiska eller kommersiella budskap, säger Hannah Gruffman som helst ser en process med så få hinder som möjligt.

Resultatet blir en utställning om Norrköpings offentliga rum i Norrköpings offentliga rum.
- Vi vill öka människors delaktighet, säger Anders Karlin.
Både han och Hannah Gruffman poängterar att man inte behöver vara konstnär eller nödvändigtvis göra estetiskt tilltalande affischer.
- Vi vill göra ett inlägg om staden och ge möjligheten till alla att tycka till om sin stad, säger Hannah Gruffman som kallar sitt och Anders Karlins initiativ "månadens bästa idé".
Nu hänger allt på om Norrköpings medborgare hörsammar erbjudandet att smycka sin stad. Om det slår väl ut kan Hannah Gruffman tänka sig att leda guidade vandringar och se till att förslagen inte försvinner när affischkampanjen är överstånden.
- Vi tror att många är intresserade att del med sig av sina idéer och vi har redan spritt det här lite och mötts av stort gensvar, säger Anders Karlin.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!