Pjäsen där dysterheten är bannlyst

Ika Nord avskyr när teatern är tråkig. I barnpjäsen Hitta hem på Kulturkammaren är dysterheten bannlyst.

Martin Öster (i rosa dräkt), Ika Nord och Åsa Forsberg står för idé och framförande till pjäsen Hitta hem som har premiär den 14 september och riktar sig till barn mellan tre och sju år.Foto: MATZ GLIMHED

Martin Öster (i rosa dräkt), Ika Nord och Åsa Forsberg står för idé och framförande till pjäsen Hitta hem som har premiär den 14 september och riktar sig till barn mellan tre och sju år.Foto: MATZ GLIMHED

Foto: matz glimhed

Kultur och Nöje2008-09-10 00:19
En egoistisk och energisk och enerverande uppviglare yrade runt i svensk barn-tv på slutet av åttiotalet. Ika i rutan var ett anarkistiskt barnprogram. Ingenting förklarades, det fanns varken en berättelse eller ett sammanhang, bara en förändringsbenägen tjej och hennes vän, skelettet Åke.Den som gästar Kulturkammaren för att se Teater Fenix barnpjäs Hitta hem - en kärlekshistoria på luffen kommer att känna igen sig. Inte minst för att karaktären Boris - spelad av Åsa Forsberg - talar med Ikas djupa, ojämna röst (där u uttalas o).- Det här är en naturlig förlängning, säger Ika Nord, som står för regin. Allt jag gör handlar om hur man förbättrar världen på roligast möjliga sätt. - Varje clown har ju en dröm att behärska världen med skoj och kärlek.- Berättelsen har lekts och improviserats fram, fortsätter hon. Det här är första gången vi gör på det här sättet. Jag har aldrig jobbat så med någon annan, bara med mig själv.Kärlekshistorien är vad man brukar kalla för okonventionell. Den ryske burksamlaren Boris märker att någon har intagit hans bakgård. Den fina damen Margareta har flyttat in. På denna plätt ska en pangvilla uppföras, förklarar Margareta, spelad av Martin Öster. Likafullt är förälskelsen ögonblicklig. Åtminstone från Boris sida.- Det handlar om hur man förstår varandra, hur man blir överens och kompisar, säger Åsa Forsberg. De här två hade aldrig träffat varandra på matchningsdejt. Det hade blivit noll procent rätt. Det är det som är härligt, att det inte behöver vara så tillrättalagt.Repetitionen pågår under tiden intervjun utförs. Ika Nord sitter på främre bänkraden och ger instruktioner samtidigt som Forsberg och Öster svänger runt på scenen till tonerna av rysk folkmusik. Fina damen Margareta visar sig vara en lättsam person, hon leker flygplan och deltar i slow motion-springtävlingar. Baskern faller av när det går för snabbt.Ika Nord kliver ibland fram och visar hur hon har tänkt sig utförandet. Fortfarande agerar hon vid sidan av regin, som skådespelare, mimartist och clown. Närmast syns hon i filmatiseringen av John Ajvide Lindqvist vampyrroman Låt den rätte komma in. Ett till synes långt steg från barnteatern och Ika i rutan.- Till syvende och sist handlar allt man gör på en scen om att det inte får vara tråkigt. Där är det dödsstraff, alltså, säger hon.- Jag för ett korståg mot tråkigheten och det slätstrukna, den där dysterheten, som inte har något med sorgligheten att göra. Äkta känslor av medkänsla och empati är en helt annan grej. Det är fulla, rika, djupa känslor. Tråkigt är bara meningslöst.Hon växte upp i Halmstad och hade mycket riktigt "jävligt tråkigt som barn". Det är därför allt händer, säger hon.- Jag insåg att jag måste göra något själv. Det är ett kall att hålla på med det här. Att åka ut och spela för de små. I och med clownnäsan finns inget säkerhetsbälte. Man får vara hur löjlig som helst.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!