Morgan Spurlocks nya film handlar om produktplacering och är samtidigt finansierad med produktplacering.
Morgan Spurlock fick sitt genombrott som dokumentärfilmare med Super size me, där han under 30 dagar ratade en varierad kost till förmån för storportioner från McDonald’s. Resultatet blev en leversjuk filmare och fruktansvärt dålig publicitet för hamburgerkedjan.
Granskar fula knep
The greatest movie ever sold är också en granskning av företagens fula knep, den här gången genom produktplacering och reklam. Men nu samarbetar han med företagen och ger dem exponering i utbyte mot pengar till filmens budget.
Spurlock tar samarbetet på allvar. När vi möts är han - som alltid när han pratar om filmen
offentligen - klädd i en grå kostym som är översållad med logotyper.
Tvärnej
- Egentligen ville jag få med vapentillverkare och cigarettbolag men fick tvärnej från dem. Jag ville få till ett samtal om etik med verkliga etiska dilemman, "var drar man gränsen för vem man tar emot pengar från?".
Filmen har premiär på Cnema den 16 september.