Morgan Spurlock säljer sin själ

Han har riskerat hälsan och livhanken i filmerna Super size me och Where in the world is Osama Bin Laden?

Morgan Spurlock i sin uppmärksammade logotypkostym.Foto: Scanpix

Morgan Spurlock i sin uppmärksammade logotypkostym.Foto: Scanpix

Foto: Lars Pehrson / SvD / SCANPIX

Kultur och Nöje2011-09-09 00:00

Morgan Spurlocks nya film handlar om produktplacering och är samtidigt finansierad med produktplacering.

Morgan Spurlock fick sitt genombrott som dokumentärfilmare med Super size me, där han under 30 dagar ratade en varierad kost till förmån för storportioner från McDonald’s. Resultatet blev en leversjuk filmare och fruktansvärt dålig publicitet för hamburgerkedjan.

Granskar fula knep
The greatest movie ever sold är också en granskning av företagens fula knep, den här gången genom produktplacering och reklam. Men nu samarbetar han med företagen och ger dem exponering i utbyte mot pengar till filmens budget.

Spurlock tar samarbetet på allvar. När vi möts är han - som alltid när han pratar om filmen
offentligen - klädd i en grå kostym som är översållad med logotyper.

Tvärnej
- Egentligen ville jag få med vapentillverkare och cigarettbolag men fick tvärnej från dem. Jag ville få till ett samtal om etik med verkliga etiska dilemman, "var drar man gränsen för vem man tar emot pengar från?".

Filmen har premiär på Cnema den 16 september.

Fakta Morgan Spurlock

nFödd: 1970.

nBor: I New York City.

nFamilj: Gift med vegankocken Alexandra Jamieson. De har sonen Laken, fyra år.

nBakgrund: Han gick på filmskola i New York men fick sitt genombrott som dramatiker, med flera prisbelönade pjäser. 2002 skapade han MTV-serien I bet you will, där folk fick betalt för att göra äckliga och förnedrande saker.

nNästa projekt: Dokumentären Comic-Con episode four: a fan’s hope. ("Det är den farligaste film jag någonsin gjort, jag klev rakt in i nördkulturen. Vi producerade den tillsammans med Joss Whedon och Stan Lee, två av mina hjältar.")

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!