Glittrigt 70-tal invaderar Hörsalen
Glitter, glamour, dans och disco. 70-talet invaderar Hörsalen när Norrköpings tre största dansskolor går ihop och gör musikalen Stayin? Alive.
Anna Holmqvist-Fridh svänger loss.
Foto:
Men så får han ett vykort från en av sina gamla discopinglor Anette, spelad av Frida Modén Treichl, och han börjar drömma om forna dagar.
Efter att ha studerat orginalfilmen Saturday night fever konstaterade Frida att hon hade en annan bild av 70-talet.
-Ja, mer som i Hair, med frigjorda människor, hippies...Urflippat utan bh, typ.
I Saturday night fever är de ju ganska ytliga, tjejerna lite våpiga. Inte riktigt min bild av 70-talet. Men det var väl på det sättet också, säger hon.
Passande roll
Senast man kunde se Frida på scenen var
i De Geers estet-treornas slutjobb musikalen Fame förra året där hon spelade Carmen. Samma år var hon också med i Son ska det låta där hon spelade valthorn, dansade och var med i kören.
Samtidigt som hon repeterar Stayin´ Alive jobbar hon sedan december med repetitionerna på Oväder på Östgötateatern.
-Jag spelar valthorn i orkestern, har en mindre roll och sjunger två sånger. Så det blir ett himla springande hit och dit, skrattar hon.
Oväder har premiär 19 februari och Stayin alive i kväll, så det blir ingen krock för henne. Annars skulle det bli för mycket jobb. Dessutom hoppar hon in som assistent på Dansstudion ibland.
Rollen som Anette skiljer sig en del från Carmen i Fame. Fame hade mer vanlig dialog, medan handlingen i Stayin´ Alive mestadels sjungs framåt.
Det passar Frida bra. Sången är det hon brinner mest för, hon har sjungit hela livet.
Dansen kom in i tolvårsåldern med en kurs på Folkuniversitetet. Frida bor i Ljungsbro, så när hon skulle gå i musikklass blev det Linköping. Men för musikgymnasiet valde hon De Geer i Norrköping, och där tog hon dans som tillval.
-Dans känns viktigt. Balett är svårt, men när man väl fattar det är det häftigt. När något sitter får man en riktig Wow!-känsla, säger hon.
När hon besökte vänner i San Francisco
i somras passade hon på att ta kurser i balett och jazzdans. Hon ville testa och se hur det funkar utomlands.
-Ungefär som i Sverige, ingen större skillnad. Men det var kul att prova.
Någon speciell drömroll har hon inte. Men ett par olika saker finns där, roller som är speciella för henne och som hon gillar.
-Vissa nummer i Chicago är häftiga. Och jag skulle gärna göra Carmen igen i en riktigt stor och proffsig uppsättning. Inte för att Fame har ett sådant fantastiskt manus, men jag gillar rollen. Och jobba med Björn och Benny, förstås. De är fantastiska. Jag säger bara Chess!
Stort samarbete
En hel del krav på sig själv har hon. Men är hon nöjd med det hon själv har presterat är det ett tecken på att det har gått bra, menar Frida.
-Lite nervöst är det, det hör ju till. Men inte så att jag har problem med det. Det är alltid kaos innan en premiär, man vet aldrig hur det ska gå, säger hon.
Tre av Norrköpings dansskolor samarbetar för första gången. Koreografin delas mellan Dansstudions Maria Wass och Anna Söderlind, Lagers dansinstituts Caroline Havenslätt och Studiefrämjandets Susanne Kyndel och Elin Tuvklint. Ensemblem består av ungdomar från hela länet. För regin står Robert Zetterberg, och för produktionen Lisa Tilling.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!