Stämningen är uppsluppen när Östgötateaterns ensemble har kick-off. Årets största satsning är förstås Europapremiären av Familjen Addams, en ekonomisk jättesatsning med stor ensemble, spektakulärt samarbete med Cirkus Cirkör och avancerat sceneri och kostymering, med premiär
i Norrköping på Kulturnatten den 29 september.
Linköpingsborna får dock vänta till nästa år innan Lurch, Morticia och de andra når staden. I stället får de en modern
klassiker som presenteras med kuslig tajming: Änglar
i Amerika, Tony Kushners Pulitzerprisbelönta pjäs som hade premiär 1991 och
tolv år senare blev en
hyllad tv-serie med Meryl Streep och Al Pacino i rollerna.
Pjäsen utspelar sig
i New York 1985, där den nya och ostoppbara sjukdomen aids sprider sig. Ett ämne högaktuellt denna sommar och höst, där
Jonas Gardell släpper
första delen i sin romantrilogi om 80-talets hets-
jakt på homosexuella
i sjukdomens spår.
- Vi visste faktiskt inte att han skulle göra det. Vi har pratat om att spela den här i flera år, säger Richard Carlsohn, som gör rollen som Roy Cohn - baserad på den verklige Roy Cohn: en hårdför kommunist‑
jägare, hemligt homosexuell och en av de första kända amerikanerna som dog
i aids.
På scenen står åtta skådespelare som alla gör flera roller. Pjäsen är poetisk och drömsk men också konkret och rolig. Regissör och ensemble är trogna originalet, och alla beskriver pjäsen som ett drömprojekt.
- Det måste vara en av världens bästa texter, säger regissören Tereza Andersson.
På programmet under spelåret står också Kärleksbrev, där skådespelarna Stina von Sydow och Peter Sundberg skildrar ett helt livs brevväxling mellan Melissa och Andy. Pjäsen går på turné i länet under början av hösten
och landar sedan på den nyrenoverade Stora teatern i Linköping i november.
Övriga större pjäser under året är Strindbergs familjedrama Pelikanen, som spelas i Norrköping från november och i Linköping från mars, och Den gyllene draken - ett samarbete med Fria teatern som har premiär i Norrköping under april och kommer till Linköping först nästa säsong.
Teaterchef Johan Celander verkar mer förvissad än någonsin om
att publiken ska bli nöjd.
- Vi gör mer i år än någon gång under alla mina år här. Repertoaren är bred och en verkligt prismatisk spegling av den värld vi lever i, säger han.