En riktig dörröppnare

Kultur och Nöje2012-05-21 00:00

Att världen lider av överkonsumtion är egentligen ingenting nytt. Att tillverkarna modifierar produkter för att de bara skall hålla en viss tid är inte heller det någon nyhet. Trots detta tillåts det att fortsätta.
I Dokument Utifrån kunde vi för en tid sedan se Glödlampskonspirationen. Ett väldigt intressant program om överkonsumtion, planerat åldrande och miljöförstöring. Det hela började när glödlampstillverkarna redan på 1920-talet ville sälja fler lampor och därför började arbeta fram en ny lampa som klarade av att lysa i färre timmar än den ursprungliga lampan.

Det gick så långt att man lyckades få alla lamptillverkare att sätta en maximal brinntid på 1 000 timmar. Den allra första masstillverkade glödlampan hade en medellivslängd på ungefär 1 500 timmar. Även klädmaterial som används i dag arbetas fram för att de ska hålla under kortare perioder så att vi naiva köpare handlar nytt. I programmet förklarades detta med termen "planerat åldrande" som blivit en stor bidragande orsak till extrem miljöförstöring. En följd av det konsumtionssamhälle vi lever i i dag är att länder i tredje värden får stora skeppslaster med avfall som inte kan hanteras.

I Glödlampskonspirationen visades bland annat hur en dataskrivare fått ett chip monterat som räknar antal utskrivna ark. När den skrivit ett visst antal slutade den att fungera, tills man insåg att chipet kunde tas bort, då fungerade den igen. Eftersom det är förbjudet att skicka avfall till tredje världen kallar man skräpet för "begagnade varor". En del av sakerna försöker de som lever där att reparera men det mesta är bara avfall som läggs på hög. Det var en riktig ögonöppnare att se det här programmet, att faktiskt bli påmind om det ständiga shoppandets konsekvenser.

Även denna vecka är det bra underhållning på tv. Då i lite nöjsammare form. Det kungliga dopet av prinsessan Estelle direktsänds från Slottskyrkan i Stockholm och till helgen är det dags att heja på Loreen i Eurovision Song Contest, det får man inte missa!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!