Dramatiskt och komplext

Kultur och Nöje2010-04-16 00:00
Brahms andra symfoni polariserar mot hans första pianokonsert. I symfonin finns ljus, värme och en positiv attityd, medan konserten känns mer dramatisk och något som är tillkämpat.Brahms utgick i det lilla formatet från Schumann och Schubert och vad det gäller de symfoniska traditionerna fanns hans hjärta hos Beethoven. Även om han levde i den romantiska eran kan man i mycket se honom som en klassicist. Det är i det ljuset som hans andra symfoni ska ses. Vi möter här en komponist som är på gott humör, på ett par månader skrev han sitt verk. En del kallar symfonin för den pastorala.Den 65-årige maestron Michail Jurowski visste att suga musten ur melodierna när han framhöll de långa linjerna i den inledande satsen. Adagiot var knepigt att hålla samman, det bjöd på motstånd, här ville det dramatiska uttrycket inte infinna sig. Efter en lätt, snabb och ljus mellandel alstrade symfonikerna full värme i slutsatsens generösa flöde.Pianisten Oleg Marshev och Jurowski är landsmän. Han hade att ta sig an en dramatisk, svårfångad och komplex konsert av den 44-årige Brahms. Marshev flirtar inte med sin publik. Nästan likt en hantverkare sitter han vid flygeln och gör sitt jobb. Kroppsspråket skvallrar inte om några emotioner. Tonen är softad, rund och mullig, och han skapar en sammansmält klangkropp av pianostämman. I Marshevs tolkning tilltalades jag mest av andra satsens stilla meditation med krusningar på vattenytan, den dramaturgiska bärkraften i yttersatserna och den konsekventa klangbehandlingen.
MUSIK
BRAHMS I FOKUSNorrköpings
SymfoniorkesterPianosolist: Oleg MarshevDirigent: Michael JurowskiDe Geerhallen, Norrköping
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!