emot 20 procent på en enda dag. Och där tänkte marknaden förmodligen rätt. Men kommer Google att ta branschandelarna i stället? Inte troligt. De säljer inga navigationsenheter för 4 000 kronor stycket och licensierar heller ingen programvara. De säljer en del tjänster men ger bort det mesta. För att de kan. För att det blir bättre för användare med ett sökproblem: Jaså, du vill hitta till närmsta bank eller närmsta affär som säljer paraplyer? Ja, men det är Googles jobb. Google löser det åt dig. Samtidigt värvas nya Googleanvändare, vilket är nyckeln till allt. Skulle en miljardindustri blåsa omkull på vägen är det en icke-fråga.Så fungerar Google. Och det är oklart om Google gör någon skillnad på tillverkare av GPS-enheter och, säg bokhandlare.Google ger sig alltså in på en marknad, inte för att ta marknaden i sig och tjäna pengar på den, utan för att välta omkull den.De enorma annonsintäkterna förvandlas till ett slags socialistisk kapitalism där ingen affärsmodell går säker, utom en.
Fotnot: Andreas Ekström är medarbetare på Sydsvenskans kulturredaktion.