Inför denna veckas tv-krönika fick jag lov att känna mig riktigt kluven. Kluven till huruvida jag gillar tv-play-tjänster eller inte. Jag kan tycka att det ibland är svårt att hänga med i program som visas i den riktiga burken en gång i veckan men som också visar massvis med material på webben flera dagar i veckan. Mycket av det som händer i onlinematerialet omnämns i tv-sändningarna och själv sitter man där i soffan som ett fån och undrar vad i hela världen det pratas om, har jag missat ett avsnitt av favoritprogrammet?
Play-tjänsterna ska föreställa en möjlighet till ökad tillgänglighet och delaktighet men jag vill mena att det ofta resulterar i raka motsatsen. Har man inte pengar att spendera på play-premium, tid att titta online stup i kvarten eller kunskapen att ens använda internetbaserad teknik så är play-kanalerna långt ifrån tillgängliga. Onlinematerialet är bra att ha om man av någon anledning skulle vilja se programmet i efterhand men annars är jag nog emot det. Ett exempel där play-tjänsten har tagit överhanden är "Brynolf och Ljung - Streetmagic" som enbart visas på TV4play vilket verkligen är synd. Den här serien är riktigt underhållande. Trollkarlarna Peter Brynolf och Jonas Ljung lurar brallorna av svenska kändisar. Trolleritricken är varierade, avancerade och det är roligt att se hur våra kändisar tappar hakan gång på gång. Jag undrar faktiskt varför det här programmet inte får bra sändningstid i riktiga burken! Det är avsevärt mycket bättre än alla matprogram och repriser som visas dagarna i ända. För er som har möjlighet kan jag starkt rekommendera att ni tar er en kik på de här killarna som fått beröm världen över och dessutom varit med i "Britain´s Got Talent".
Humoreliten Robert Gustavsson och Johan Rheborgs serie "Morran och Tobias" som har visats på SVT har helt plötsligt fått sig ett rejält uppsving och omdiskuteras för fullt på sociala medier. Kanske kom uppgången i samband med att ett fan skapade den officiella Morran-dagen på Facebook i början på månaden. I skrivande stund är det över 28 000 personer som har gillat Morran-dagen. Hur som helst är jag förundrad över att mina vänner som sällan kollar på SVT ändå har stenkoll på Morran och Tobias och slänger ur sig filmreferat hux flux. Där ser man verkligen vad sociala medier kan göra, den här serien har spridit sig som en löpeld.