Alla hem Àr inte vÀrda att vÀnda hem till

Att vÀnda hem Àr en av litteraturens stora berÀttelser. Men den lyckliga hemkomsten Àr ett privilegium.

"Stockholm gjorde mig folkilsk" var rubriken pÄ en intervju i Dagens Nyheter med Mats Jonsson. Intervjun blev starten för en strid mellan belackare och försvarare av Stockholm.

"Stockholm gjorde mig folkilsk" var rubriken pÄ en intervju i Dagens Nyheter med Mats Jonsson. Intervjun blev starten för en strid mellan belackare och försvarare av Stockholm.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Krönika2021-10-30 07:00
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

I höst har Stockholm fÄtt ta mycket skit, likasÄ dess belackare och försvarare. "I den stan kan vÀl ingen jÀvel bo?" har varit en av den ofta taskiga debattens mÄnga underrubriker.

Det började med att serietecknaren Mats Jonsson, som lÀmnat Stockholm för att flytta till hemkommunen Kramfors, i en intervju sa nÄgot om att i Stockholm kunde han inte bo kvar, det var inte lÀngre samma trevliga stad som han flyttat till i sin gröna ungdom. Och snart brakade helvetet loss.

Mats Jonsson försökte nyligen slÀcka debatten, men nÀr vÄrt lands vassaste pennor Àntligen fÄtt nÄgot att skriva om som de verkligen bryr sig om, dÄ biter de sig fast som fÀstingar vid sitt vÀrddjur.

NĂ€mnas ska att vi snackar Stockholms innerstad – en brĂ„kdel av en stor och skiftande kommun.

NÄgot som bubblar under debattens yta Àr Stockholmspressens mÀrkliga fascination för folk som lÀmnar staden. Jonsson Àr aktuell med en numera Augustprisnominerad bok om skogssamernas historia, men den omtalade intervjun handlade mest om att han flyttat till ett "liten rött hus" invid "de blÄnade bergen".

Exilstockholmaren Klas Östergren tar inte lĂ€ngre emot journalister i sitt hem pĂ„ Österlen. Det blir för mycket om höns, hundar och odlingar. Östergren har lĂ€rt sig, nu Ă€ven Jonsson. SĂ€kert fĂ„r ocksĂ„ Horace Engdahl lĂ€ra sig nĂ€r han nu ska lansera sin bok "Op. 101", som tar avstamp i en flytt frĂ„n Stockholm.

Somliga pÄstÄr att den svenska prosan trivs bÀst pÄ landsbygden, andra att berÀttelsen om att komma hem hör till de stora i svensk romankonst. Jag vet inte om sÄ Àr fallet, men nÄgra av de senaste Ärens svenska romansuccéer kombinerar dessa tvÄ, ta till exempel Karin Smirnoffs trilogi om Jana Kippo.

I hemvĂ€ndarlitteraturen tvingas hjĂ€ltarna oftast att vĂ€nda hem, inte sĂ€llan ska en död förĂ€lder hedras. SĂ„ Ă€r det i Stig Dagermans novell "Var Ă€r min Islandströja?" – en av de plĂ„gsammaste hemvĂ€ndorna nĂ„gonsin. SĂ„ Ă€r ocksĂ„ i fallet för Nils i Tom Malmquists nya roman "Döda löv", som har ett slags slĂ€ktskap med Lars Ahlins "Fromma mord", dĂ€r huvudpersonen Aron har stora planer för sin hemkomst.

En beslÀktad genre Àr uppbrottslitteraturen, som frÀmst frodas inom feelgood. HjÀlten bryter upp frÄn ett hetsigt men framgÄngsrikt liv i storstan, hittar en mysig by dÀr hen slÄr sig ned, öppnar bokhandel, stenugnsbageri eller bed and breakfast. BÀttre vore förstÄs om dessa rikingar öppnades skolor och lanthandlar eller nÄgot annat som behövs pÄ landsbygden, men man ska inte ifrÄgasÀtta fiktionen.

Att bryta upp Ă€r ett privilegium, likasĂ„ att lyckligt vĂ€nda hem. Man ska ha möjlighet att vĂ€nda hem, och man ska ha nĂ„got att vĂ€nda hem till. I Thuva Steens debutbok "Modershymn" vĂ€nder huvudpersonen hem till en sjuk mor, en frĂ„nvarande skitfarsa och plĂ„gsamma minnen. Är det nĂ„got vĂ€rt att Ă„tervĂ€nda till?

Ofta blir hemvĂ€ndandet precis lika illa som romanhjĂ€ltarna befarat, och lika ofta krossas de ljusa förestĂ€llningarna som de gjort sig om hemkomsten, vilket Nils i "Döda löv" snart blir varse. "SĂ„ vad hade du hoppats pĂ„?" frĂ„gar vĂ€nnen och spelmannen Östen. "Att fĂ„ komma hem", svarar Nils.

Att likt Mats Jonsson vÀnda hem för gott Àr ett Ànnu större privilegium. SÀrskilt om hemma Àr en smÄort pÄ landsbygden. Man ska ju kunna leva och verka pÄ platsen, utan allt för stora mödor och uppoffringar. Den möjligheten har gÄtt förlorad pÄ mÄnga hÄll i Sverige. Inte sÀllan Àr det skÀlet till att man gav sig av.