Telemans allvarsamma lekar genom 60 år

Stefan Teleman har granskat samtiden med samma engagemang i över 60 år. Hans då och nu visas i en stor retrospektiv separatutställning på Norrköpings Konstmuseum.

"Krigen fortsätter. Det är vår vardag", säger Stefan Teleman om att han ofta återkommer till just krig och vapenindustrin i sina verk. I bakgrunden en del av den reproduktion som skapats av den stora brigadmålningen "Babels torn" som Teleman var med och skapade i konstnärsgruppen Hofbrigaderna 1979.

"Krigen fortsätter. Det är vår vardag", säger Stefan Teleman om att han ofta återkommer till just krig och vapenindustrin i sina verk. I bakgrunden en del av den reproduktion som skapats av den stora brigadmålningen "Babels torn" som Teleman var med och skapade i konstnärsgruppen Hofbrigaderna 1979.

Foto: Micke Pihlblad

Konst2019-09-26 21:30

Museichefen Helena Persson är entusiastisk.

–  Det är en viktig utställning på många sätt. Det är ett statement, säger hon om "Allvarsamma lekar".

Det är en retrospektiv utställning som börjar här och nu med Stefans Telemans senaste verk, en omgestaltad version av "Esse et videri" (att verka och att synas) som han i våras visade på Saab Art Gallery i Linköping. En något ironisk plats för det verket kan tyckas med tanke på att det, precis som så mycket annat genom Stefan Telemans dryga 60-åriga konstnärskarriär, är en kritisk passning till  krigs- och vapenindustrin både i Sverige och världen. I den stora och omfångsrika utställningen, som öppnar under Kulturnatten, finns samma tankar representerade i olika uttryck genom alla decennierna.

Är det för lite politik i dagens konst? Stefan Teleman duckar lite för frågan.

– Jag tror det tar sig lite olika former. Under 60- och 70-talen skulle man vara så rak och tydlig som möjligt. Ambitionen att nå ut på det sättet är kanske inte lika stor i dag, säger han med ett snett leende.

Den i dag 83-årige Stefan Teleman är utan tvekan ett barn av sin tid och tillhör den våg av samhällsengagerade konstnärer som tog plats på konstscenen. I Telemans fall har dock engagemanget aldrig slocknat och fortsatt vara lika slagkraftigt även under de inte lika politiserade 80- och 90-talen och fram till i dag. Förutom vapenindustrin och krigets galenskap så har han använt sin konst och olika uttryck och tekniker för att kommentera såväl den anonyma makten som att ifrågasätta kärnfamiljens värderingar. Teleman var även tidig med mediekritiken och tillsammans med Christer Themptander varnade han för en ökande mediekoncentration redan 1976. 

Engagemanget finns uppenbarligen med under hela tiden. Vet du när det föddes?

– Det var definitivt under Vietnamrörelsen. Jag är väldigt glad för att jag fick uppleva det. Innan dess var jag en typiskt omedveten medborgare, säger han.

Hur har det varit att jobba med en retrospektiv utställning, ser du på dina gamla verk på ett nytt sätt?

– Man tycker ju alltid det är roligast med det man håller på med just nu men det här har varit väldigt kul. Samarbetet med konsmuseet har varit väldigt bra och Helena Scragg (curator, reds. anm) har varit väldigt engagerad. I början kände jag mig lite osäker men nu tycker jag att det blev väldigt bra, säger Stefan Teleman.

Utställningen pågår till 23 februari 2020. 

Den anonyma makten har Stefan Teleman återvänt till på många sätt under sitt konstnärskap. Som i "Välkommen" från 2013.
Den anonyma makten har Stefan Teleman återvänt till på många sätt under sitt konstnärskap. Som i "Välkommen" från 2013.
Karta: Norrköpings Konstmuseum
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!