Nästan för vackert när Leonard Cohen blir konst

Glödande röda målningar med erotiska undertoner. Digital bildgrafik med naturen som tema. I detta spektrum andas Eva-Mia Sjölins konst.

Två Cohen-inspirerade akrylmålningar, ”With it´s very own breath”, ”Anthem”.

Två Cohen-inspirerade akrylmålningar, ”With it´s very own breath”, ”Anthem”.

Foto: Christer Fällman

Konst2023-01-06 15:00

Konst

Eva-Mia Sjölin

Ett stråk av rött

Måleri & digital grafik

Konstforum

Utställningen pågår till 22/1

Hon är målare från början med utbildning från Konsthögskolan. Född 1952 i Stockholm, bosatt i Södertälje. Det senaste decenniet har fotobaserad och digitalt bearbetad konst nästan helt tagit över hennes arbeten. Parallellt har datorernas snabbhet och programvarornas verktygslådor utvecklats och förfinats.

Bakgrunden med analogt och hantverksmässigt måleri är viktig i sammanhanget. Kunskapen lever vidare i kropp och sinnen. Annars finns risken att de digitala bilderna upplevs platta och endimensionella. Å andra sidan kan man sakna innehållsmässiga komplikationer och mångtydigheter.

Utställningen är tätt hängd och består av 40 verk, varav sex är målningar. Man kan nästan inte se skillnaderna på håll. Sjölin har ett säkert handlag med kompositioner och även djärva färgmöten med rött, svart, blått, grönt. Överskärningar förstärker bilddjupen.

Det väcker respekt att några av de stora röda målningarna är inspirerade av Leonard Cohens djupt existentiella sånger. Man hör Cohens djupa, mörka basstämma från evighetens svärta.

Vissa av bilderna förföriskt vackra för ögat och ytans estetik kan ta över djupet. Men det finns samtidigt en känslig nervighet i många bilder som manar till reflektion och begrundan. Hennes senaste arbeten med ”Artists books” lovar gott. Konstverk som lånar bokformen som metod. Trängd poesi i yttrandefrihetens utmarker.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!