Efter fem års arbete och en budget på 20 miljoner kronor (fyra gånger så mycket som en normal svensk långfilm) är “Triangel of Sadness” klar. Som vanligt har Ruben Östlund valt att tajma in premiären till filmfestivalen i Cannes där filmen är uttagen till huvudtävlan. Hela teamet kommer vara på plats och förväntningarna är höga.
– Hade jag inte kommit med hade jag blivit jättebesviken. Även om man vunnit Guldpalmen är man nervös för att inte få vara med. Självklart hoppas vi på vinst, men konkurrensen är hård med många bra bidrag.
Trots att idén till nya filmen föddes för fem år sedan tycker han att den resonerar bra med samtiden. Teman som utseendefixering, klass och relationen öst/väst känns högaktuella och Ruben Östlund är glad och stolt över hur slutresultatet landade efter flera klippningar och provvisning för publik.
– Det gör jag alltid, att provvisa för publik och få ta del av deras reaktioner är en jätteviktig del av min kreativa process, och jag har inga problem med att klippa bort sånt som känns överflödigt.
"Triangle of Sadness" är Ruben Östlunds första engelskspråkiga film. Henrik Dorsin och Woody Harelsson ses i två av huvudrollerna och journalisterna Alex Schulman och Fredrik Wikingsson (rykten om hans episka spyscen på lyxyachten har surrat sedan i höstas) samt deckarförfattaren Camilla Läckberg spelar sig själva i mindre biroller. Filmen är enligt Ruben Östlund en satirisk komedi som är “fullspäckad och vild” med många oväntade vändningar. Handlingen kretsar kring modevärlden och de superrika fotomodellernas förvrängda universum. Det italienska pålägget Nutella har också en viss roll i handlingen.
– Min fru arbetar som modefotograf och har berättat många roliga anekdoter och historier från branschen, så jag blev nyfiken på att utforska den här världen lite närmare.
Något som fastnade hos Ruben Östlund var att manliga modeller bara tjänar en fjärdedel så mycket som kvinnorna vilket går på tvärs med samhället i stort. Han tycker också det är intressant att utforska utseendets betydelse för att lyckas i livet, något som förstås är väldigt påtagligt i modebranschen.
Under uppväxten fick Ruben Östlund alltid höra att utseendet inte spelar någon roll men för den manliga huvudpersonen i ”Triangle of Sadness” blir utseendet det som bär hela hans människovärde och förmåga att försörja sig.
Som ung blir han castad som modell när han arbetar som bilmekaniker och hans liv förändras bokstavligen över en natt: plötsligt är han en superstjärna med ett liv fyllt med lyx och glamour. Han går från att vara en hårt arbetande och ekonomiskt utsatt kille på samhällets botten till att få ta emot folkets jubel på catwalken. En modern askungesaga som får en oväntad twist: han inser till sin stora förskräckelse att han drabbats av tunnhårighet. Paniken är fullkomlig, att återvända till sitt gamla liv utan pengar och framgång är inte ett alternativ. I sin desperation vänder han sig till sin agent som ger honom det oväntade rådet att inleda en relation med en yngre kvinnlig modell, på så sätt kan han behålla sin ekonomiska och personliga status.
Under filmens gång hamnar han med nya flickvännen på en stor lyxyacht (kaptenen på båten spelas av Woody Harelsson) när skeppet förliser och sällskapet blir strandsatta på en öde ö uppstår en oväntad händelseutveckling. Den filippinska städerskan som tidigare var längst ner i rangordningen blir plötsligt högst i hierarkin när allt enbart handlar om överlevnad. Hon, som är uppväxt på Filippinerna är duktig på fiske och det är tack vare henne som de överhuvudtaget kan skaffa mat.
Detta med mellanmänskliga relationer och människors ibland irrationella beteende är ett återkommande tema i Ruben Östlunds filmer och i "Triangle of Sadness" ställs dessa frågor på sin spets.
Han tror att det, med tanke på det extremt pressade världsläget, är viktigare än någonsin med skarpa inlägg från film och konstvärlden.
– Det ska bli roligt att äntligen få möta filmfolk och publik på plats i Cannes och jag ser fram emot alla reaktioner och intellektuella diskussioner kring filmen. Det ska bli jävligt intressant.
Om priset konkurrerar Ruben Östlund bland annat med de svenska regissörerna Tarik Saleh med filmen "Boy from Heaven" och Ali Abbasi med "Holy Spider".