Dimfrost studio är ett lokalt spelföretag i Norrköping som startade 2017. Drömmen om att producera tv-spel förde studenterna från universitetet samman under en spelmässa.
– Vi var tre från början, men vi insåg ganska fort att vi behövde mer kompetens för ingen av oss har gått spelutbildning. Ellinor Morén, Mikael Lindhe och jag startade företaget och sen kom Fredrik Präntare in relativt fort efter det. Vi är bra på olika saker så vi förstod att vi kunde skapa något tillsammans, berättar Fredrik Selldén, vd på Dimfrost.
Sista året på universitetet började produktionen av spel parallellt med deras studier.
– Vi testade för att se om det ens var möjligt och om vi gillade att jobba tillsammans. Det gick bra och vi hade koll på vad vi behövde göra.
Att utveckla ett tv-spel är kostsamt både tidsmässigt och inte minst, ekonomiskt.
– Under själva utvecklingen tjänar man inga pengar så vi tog olika konsultarbeten. I två år jobbade vi med spel helt oavlönade. Musikvideos, deltidsjobb och pengar från CSN höll oss flytande medans vi på vardagskvällarna jobbad ihop och gjorde spel. Det var en väldigt intensiv period.
Det första spelet, "A Writer And His Daughter", släppte Dimfrost i november 2017.
– Hade det sålt bra hade vi blivit jätteglada, men det var inte syftet. Det gjorde så vi kunde köpa mer utrustning, men det gav inte så mycket att vi kunde ta ut någon lön.
2018 kom den stora vändningen för företaget när de släppte en demo till spelet "Vaesen".
– Det var mer ett test för att se responsen hos publiken. På några veckor fick vi tio miljoner visningar och då förstod vi hade vi hade något på gång. Stora företag började höra av sig till oss om spelet. Det fanns ett problem, vi hade bara jobbat med projektet i några veckor så det fanns inget spel, det var ett videoklipp. Det var ändå där den stora resan började och det var grunden till det spel vi utvecklar idag.
I slutet av 2019 förvärvades Dimfrost av spelföretaget Zordix. En koncern med en stark koppling till den svenska spelbranschen. Zordix affärsidé är att hela den så kallade värdekedjan inom spelutveckling, allt från spelutveckling till förlagsverksamhet och distribution.
– Det var då vi fick möjlighet att göra det vi drömt om. Vi fick tillfälle att bygga en riktig studio och addera ytterligare kompetens till teamet. Det var otroligt viktigt för jag vet inte hur länge till vi hade fortsatt annars, och kanske behövt tänka annorlunda.
Idag är företaget bestående av tio heltidsanställda, fyra konsulter och fem praktikanter. Det stora projektet just nu är spelet "Bramble - The Mountain King".
– Spelet är ett äventyrsspel med skräckelement som är baserat på nordisk folktro. Vi har hämtat inspiration av John Bauer, sagor och myter, men sedan lagt till vår tvist på det. Vi vill sticka ut med vår grafik och storytelling. Det här ska vara ett spel som ser annorlunda ut mot det du spelat förut.
Vad har man för budget på ett tv-spel?
– Det är så otroligt olika. Allt från 5 miljoner till en miljardbudget. Vår budget är inte huggen i sten utan vi kommer släppa spelet när vi här stolta över det. Spelets releasedatum är ännu inte kommunicerat annat än att vi kommer att släppa det under 2022.
Hur lyckat tror du spelet kommer att bli?
– Från vår sida vill vi behålla teamet, utöka och göra ännu mer ambitiösa projekt. Det är klart jag skulle bli jätteglad om vi sålde en miljon exemplar och väldigt ledsen om vi sålde dåligt, men det viktigaste är att vi får fortsätta visa hur bra vi är.
Spelbranschen är relativt ny och Fredrik Selldén menar att det finns svårigheter att nå ut och få den stöttning man behöver från både kommunen och näringsliv.
– Vi ser ingen anledning i dagsläget att flytta härifrån. Jag hoppas det växer upp fler studios för jag tycker att spelsatsningen är eftersatt i Norrköping. Vi känner inte att kommunen är speciellt intresserad av det vi håller på med. Spelbranschen börjar bli så stor att det vore synd att inte ta till vara på det. Vi kan ha en framträdande roll i hur Norrköping och spel kan växa och det vill vi göra.
Hur ser du på framtiden för företaget?
– Det är inte nu vi ska vara som bäst. Det kanske är inom en tioårsperiod som jag önskar att vi är ett av världens ledande företag inom storytelling-spel. Det är vår målsättning och det jobbar jag för varje dag. Sker det tidigare är ingen gladare än jag, säger Fredrik Selldén.