Han skapar konst av det oansenliga

Konstnären Martin Wickström fick ärva sin fars diabildskatt. Men hjälp av den återuppväcks en svunnen tid, barndomens Finspång, i en serie målningar som visas i utställningen "Paradiso (Out of the Red)" på Galleri Forsblom i Stockholm.

18 januari 2018 15:39

När NT ringer återstår några få dagar till vernissage och Martin Wickström slår sig ner en stund i galleriet, medan tekniker jobbar med belysningen.

– Det är väldigt hektiskt. Så fort jag är klar här ska jag åka tillbaka och göra färdigt de sista målningarna. Det är värre än vanligt, berättar han.

I sin konst förenar Martin Wickström en detaljerad realism med en känsla för oväntade bildkombinationer, men han har också en osviklig blick för detaljerna i marginalen. Vernissagekortet pryds till exempel av ett klarrött tanklock från en gammal Peugeot. Martin Wickström passerar bilens parkeringsplats på väg till sin ateljé i Malongen, vid Nytorget på Södermalm i Stockholm.

– Man kan nog säga att jag använder mig av låga motiv. Det är nästan som en Askungesaga. Jag hittar något i ett hörn, bredvid det egentliga blickfånget. Men när ljuset faller på ett visst sätt blir det så vackert med den röda färgen på locket. Jag gillar att saker kan lyftas upp till något annat, i all sin enkelhet.

I flera av utställningens målningar har Martin Wickström utgått diabilder från sitt barndomshem. När det var dags för hans mamma att flytta från huset i Finspång fick barnen dela upp sakerna, och Martin tog hand om faderns noggrant ordnade diabilder. De 5322 bilderna spänner över fyra decennier, från sent 50-tal till sent 90-tal.

– Min pappas bildintresse har nog betytt ganska mycket för mig. Jag jobbar utifrån äldre foton och är trogen själva bilden med alla sina skavanker. Fotografiets inbyggda fel har jag med mig, det kan vara färgförskjutningar, blekta färgen, överexponeringar eller dammkorn.

Utställningens titel, "Paradiso" är en referens till "Cinema Paradiso", ett italienskt drama som också är en kärleksförklaring till filmkonsten och biografen som institution. Filmmusiken använder Martin Wickström i ett 15 minuter långt videoverk, där 160 av faderns bilder visas.

– Det är en väldigt vacker film och musiken är helt magisk, säger han.

Men "Cinema Paradiso" gav honom hjälp att förhålla sig till det rika bildmaterialet. En biografmaskinist i filmberättelsen satte ihop en egen film av alla de filmkyssar som byprästen censurerade och som klipptes bort.

– Den gav mig idén att visa de bilder som min pappa har tagit av min mamma. De var gifta i femtio år och hade en fin relation. Man ser det i hennes ögon, och filmen ger en bild av min pappas blick på sin älskade fru.

Martin har scannat in alla de ärvda diabilderna, och räknar med att använda flera som förlagor till framtida målningar. Fotografier från semesterresor och högtider har återväckt minnen av en barndom i Finspång, som var "ganska vanlig och trygg".

– Man ser livets pendel, lite från ovan. När vi firar jul och åker till fjällen.

I en av utställningens målningar simmar Martin, som liten pojke, i en svart Finspångssjö, troligen Skiren. Galleriväggen mitt emot fylls av annat vatten – havsbilder. "De sju haven". Men utställningen rymmer även tomma fasader, ett återkommande motiv i Wickströms bildvärld. Galleristen beskriver måleriet som stämningsladdat och filmiskt. "Wickström låter oss se ett filmklipp, en ruta, en diabild, men inget mer – istället får fantasin löpa fritt och skapa en historia kring motiven".

Utställningen pågår 18 januari–11 februari.

Martin Wickström

Född: 1957 i Finspång

Bosatt: Stockholm

Familj: Gift med skådespelerskan Lena Endre. Har tre vuxna barn med konstnären Annsofie Nilsson.

Utbildning: Gerlesborgsskolan 1977–1981 och tog examen från Kungliga Konsthögskolan i Stockholm 1987.

Karriär: Tidigare separatutställningar inkluderar Europa, 2015 på Lars Bohman Gallery, Stockholm; Perfume River, 2014 på Mike Weiss Gallery, New York, samt Anita och Havet, 2008 på Skövde Konsthall, Örebro Konsthall, Norrtälje konsthall och Eskilstuna konstmuseum. Wickström är representerad i flertalet offentliga samlingar, däribland Moderna Museet i Stockholm; Göteborgs Konstmuseum och Norrköpings Konstmuseum, samt i privata samlingar.

Aktuell: Med utställningen Paradiso (Out of the Red) på Galerie Forsblom i Stockholm. 18 januari–11 februari, 2018.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Sara Segraeus

Ämnen du kan följa