Redan 2004 skrev Krister Classon buskisskådespelet ”Stulen kärlek” till Laila Westersunds scencomeback. Sedan dess har den legat i byrålådan. Nu dammas pjäsen av igen och med Stefan Gerhardsson i en av huvudrollerna. ”Stefan & Krister” har därmed – om man så vill – återförenats.

– Även om det var länge sedan Krister skrev ”Stulen kärlek” tycker jag att den fortfarande känns aktuell och angelägen, säger Stefan Gerhardsson i telefon.

– Det är klassisk buskis i grund och botten. Med trovärdiga roller och hög igenkänningsfaktor. Delvis omformulerad jämfört med originalet. Men man vill nog inte känna igen sig själv i pjäsen. Hellre en galen granne eller någon gammal släkting som man kan skratta åt.

Artikelbild

| Ensemblen i "Stulen kärlek" utgörs av Siw Carlsson, Mikael Riesebeck, Jojje Jönsson, Anna Carlsson, Mikael Ahlberg och Stefan Gerhardsson.

Föreställningen handlar om en godhjärtad men naiv inbrottstjuv som har siktat in sig på ett konstverk som målet för sin nästa kupp. På välkänt ”Stefan & Krister”-manér uppstår en mängd förvecklingar och den allmänna förvirringen är bitvis omfattande. Stefan Gerhardsson spelar, tillsammans med Siw Carlsson, det nyfikna grannparet. Hela ensemblen består bara av sex personer.

– Det ska bli oerhört roligt att få stå på scenen igen, säger Stefan Gerhardsson.

– Det var ett bra tag sedan. Men det är så mycket annat som pockar på uppmärksamheten numera. Tennis, flugfiske, familjen och resor. Jag har mycket att ta igen sedan när ”Stefan & Krister” var som mest i farten. Egentligen var jag väl klar med att stå på scenen. Man kan säga att jag har fått ett återfall. Det kan vara för sista gången. Jag är inte riktigt trovärdig om jag säger att det är för absolut sista gången.

För 40 år sedan debuterade "Stefan & Krister" med breda och folkliga farser. De byggde inte bara upp en stor och trogen publik. Även ekonomiskt gick det, minst sagt, bra och duon utvecklades till en koncern som numera äger, bland annat, Chinateatern, Oscars, Intiman, Hamburger Börs och Wallmans Salonger i Stockholm. Men framgången kostade. För åtta år sedan drog sig Krister Classon tillbaka och slutade att skriva och regissera.

– Jag jobbade väldigt hårt innan jag fick veta att jag var bipolär. Då tänkte jag att det måste bero på yrket. Nu mår jag jättebra, när jag inte har några måsten längre. Ju större framgångar vi fick, ju mer press kände jag, berättar Krister Classon i ett pressmeddelande.