Båtlyft ett kostsamt alternativ
Tunnel eller båtlyft? Foto: hasse Holmberg/Scanpix
Foto: Hasse Holmberg
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
i NT 19 mars framförda, inte genomförts. Alla berörda vet att kanalen är dragen längs en slamfylld förkastningsspricka, delvis mer än 50 meter djup. För en rörlig och vibrerande anläggning på åtskilliga ton krävs omfattande grundförstärkning, som hittills inte funnits med i beräkningarna. Ju större byggnation desto högre kostnader. Man skyller på trafikköerna som lätt ha kunnat åtgärdas för många år sedan. Man fantiserar, entusiasmerar, lobbar, bildar arbetsgrupper och investeringsbolag utan att ens veta om projektet är genomförbart. Man framhåller en nödvändig hastighetsbegränsning som avgörande hinder för tunnelalternativet, trots att det förekommer på många håll i landet utan men för trafikflödet. Man uttalar till synes panikartat att "blir det ingen båtlyft så blir det ingen förbifart", som om E 22:s
funktion står och faller med lyften. Det är sådana händelser som underblåser misstroendet för politiker och makthavare.