Media bör sluta med ”fossil reklam”

Det borde inte vara svårt att sluta med artiklar om resor, anser Ingela Björck.

Det borde inte vara svårt att sluta med artiklar om resor, anser Ingela Björck.

Foto: Paul Kleiven

Norrköping2019-10-11 04:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den lilla och ganska fattiga tidningen ETC har nyligen bestämt sig för att välja bort fossila annonser: inga fler annonser om bensinbilar, inga annonser om flygresor. Tidningen förlorar därmed ungefär 15 procent av sina annonsintäkter, men tar steget för att vara trovärdig som klimatrapporterande dagstidning.

Många andra dagstidningar fortsätter däremot gladeligen att ta in bil- och flygannonser. Annonser för klimatförstörande verksamhet som t.ex. flyg till Bali publiceras sida vid sida med artiklar om hur klimatkrisen orsakar smältande glaciärer och torkkatastrofer. Kollisionen lämnar läsaren med ett intryck av både schizofreni och dubbelmoral.

Tidningsledningarnas försvar är förstås att tryckta media i dag har ett trängt ekonomiskt läge. Därför tycker man sig inte kunna göra det man, med tanke på vetenskapen och moralen, nog egentligen inser att man borde.

Men tidningarna har inte bara annonser utan också mycket egen text om både fossilbilar och flygresor. Det är artiklar om t.ex. nya bilmodeller och om ”höstens häftigaste weekendresor” eller resor till ”Karibiens okända pärla”. Artiklarna är inte betald reklam men fungerar förstås som reklam i betydelsen att läsaren blir sugen på att köpa den omskrivna bilen eller göra den omskrivna flygresan.

Sådant eget material kan inte försvaras av ekonomiska skäl, eftersom det inte ger några annonsintäkter. Därför borde det inte vara svårt att sluta skriva om dessa klimatskadliga företeelser. Klimatkrisen kräver förändringar på alla områden, även hos media. Att ta bort redaktionell textreklam för fossilberoende transporter är ett enkelt första steg, som snabbt borde tas av alla redaktioner med självaktning!

Läs mer om