Fast bro över Motala ström ödelägger Inre hamnen

Möjligheten att få till en gästbrygga för båtturister och besök av större marina fartyg i Inre hamnen blir med detta inte möjligt i framtiden.

Den öppningsbara klaffbro som tidigare hade planerats men som nu bytts ut mot en fast bro.

Den öppningsbara klaffbro som tidigare hade planerats men som nu bytts ut mot en fast bro.

Foto: Norrköpings kommun

Debatt2022-12-06 07:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Saknas det pengar till att bygga en öppningsbar bro, så bör man vänta tills ekonomin tillåter detta. De bilköer som i dag finns i Norrköping kan vi stå ut med ett tag till.

En fast bro över Motala ström innebär ett mycket allvarligt ingrepp i Norrköping miljö.  Då frånsäger man sig möjligheten till att bli den turistmagnet Norrköping kan bli och som Norrköpings affärer, restauranger så väl behöver.

Det är bara att konstatera att det lagts ned många butiker i city och i köpcentrum de senaste åren. Det går inte enbart att skylla på pandemin och näthandeln. Om kundunderlaget minskar så skall detta åtgärdas och det skall Norrköpings politiker hjälpa till med!

Inre hamnen har inte tidigare varit tillgängligt för små båtar beroende på den tyngre yrkestrafiken. Nu när dessa stora båtar flyttar till yttre hamnen uppstår ett gyllne tillfälle, att gör det riktigt bra för Norrköping. Det är bara att titta på de städer som har vatten centralt i centrum, Västervik, Visby, Trosa, Söderköping är några exempel fullt med båtar och husbilar och turister i affärer och restauranger under sommar halvåret.

Turister vill ha upplevelser. En sådan som att flanera längs en kaj och titta på båtar och fartyg, spännande och fantasieggande och skapar en atmosfär, den upplevelsen fins inte i Norrköping. 

För ett antal år sedan låg det många småbåtar vid Strömsholmen och bort till Grand, Skonaren Vega som låg i hamnen för något år sedan ville ha Norrköping till hemmahamn för segel turer och konferenser, nix, det gick inte. Segelfartyget Libell låg i hamnen och drev ett vandrarhem med restaurang och hade lite musik underhållning på kajen och skapade en atmosfär värdig en hamn. Vega blev uppsagd från kajplatsen på grund av byggnad av en gång och cykelbro. Vega har nu hemmahamn i Borgholm där hon välkomnades med öppna armar.

Med en fast bro blir inre hamnen lika som vattnet bakom hamnbron – helt död. 

Jag undrar var Reidar Svedahl har sett segelbåtar med fällbara master, jag har inte sett några under mina 50 år som fritidsskeppare.

Jag har förslagit många idéer som skulle sätta Norrköping på ”kartan”. Gästhamn, sevärdheter längst Bråviken, Sjöfartsmuseum, musikfestival i Johannisborgs slottsruin, båt till Kolmårdens djurpark och Esterön. Parkering för husbilar i hamnen samt service till båtar och husbilar bilar med mera, ordentlig marknadsföring i båt- och husbilstidningar.

Det är skandal att låta Strömsholmen, Esterön, Inre hamnen, möjligheter med aktiviteter i Johannisborg slottsruin har legat i träda i så många år.

Detta måste tas tag i med ordentliga krafttag annars kan man låta bli!

Att affärsmannaskap och kompetens saknades i den tidigare kommunstyrelsen har jag många exempel på, men jag hoppas och tror att den nya har ”bättre på fötterna”. 

En öppningsbar bro är på sikt en mycket bra affär för Norrköping, mer turister stärker Norrköpings affärsverksamhet och intäkter till Norrköpings kommun och skapar en levande stadskärna.

Norrköping skall inte ligga i botten när det gäller affärsklimat. Punkt!