Under försommaren meddelade Östgötatrafiken att flertalet förändringar i busstrafiken skulle genomföras. Som boende i Skarphagen kontaktade jag då Östgötatrafiken för att få mer information om busslinje 11 som skulle ersätta linjerna 10 samt 12 och 13 som då trafikerade Skarphagen respektive Vilbergen. Fick då ett riktigt cliffhanger-svar om att den informationen skulle först publiceras efter sommaren.
När så de nya hållplatslägena för linje 11 presenterades i slutet sommaren blev jag mer än förvånad. Jag var förberedd på att färre turer skulle trafikera Vilbergsgatan, till förmån för ett mer effektivt resande till Vrinnevisjukhuset, men inte på att jag enbart skulle kunna ta mig till Söder Tull. Särskilt eftersom Mattias Näsström, trafikoperativ chef, i artikeln om de ”nya” busslinjerna uttalat sig särskilt om att Östgötatrafiken vill att alla linjer ska kunna trafikera Resecentrum.
När jag förvärvade min fastighet i Skarphagen för snart tio år sedan värdesatte jag att dels ha nära till hållplatsläge på Vilbergsgatan dels vid Skarphagens centrum. Att det sker behovsförändringar är förståeligt, men jag tycker inte att det är rimligt att två stadsdelar ska ha en busslinje som inte går till Resecentrum. Till detta anser jag att Östgötatrafiken borde sträva att linjer korsar staden i stället för att trafikera en sida av tätorten. En circle line fungerar i Londons tunnelbanesystem, men här bör inte en loop bestående av 23 hållplatslägen mellan Skarphagen–Vilbergen eftersträvas.
För att vara rättvis måste jag också ge en eloge till Östgötatrafiken. Min fyraåriga dotter tycker nämligen att det är jättekul att åka buss. Nu kan vi åka bara några hållplatser bort för att sedan hoppa av och fortfarande vara kvar nästan i samma kvarter. Perfekt för en liten busstursentusiast som inte har ro för längre resor! Så, på sätt och vis, har ni kanske skapat ett billigt nöje för barn – och för oss föräldrar också, om man nu ser på det så.
Ser fram emot Östgötatrafikens tankar och förbättringsförslag.